oddiblogg
11-06-2010, 20:43
Jag letar och letar efter en riktigt bra bok om kryddväxter. Skall var bra bilder så att man kanske kan få lite hjälp med att få veta hur de ska se. Samt bra info om vad och hur de kan användas. har ni några tips?
Fröken Knuff
11-06-2010, 23:33
Jag har en bok som heter "Prismas stora bok om örter". Den har fotografier över en mängd kryddväxter/örter och en kortare beskrivning av odling och användning. Det är dock främst en receptbok så odlingsanvisningarna är bristfälliga, men det är bilder på drygt 50 olika växter. Den finns säkert på biblioteket (min har några år på nacken) så du kan ju kolla där om det är vad du letar efter innan du investerar
Platinum
12-06-2010, 06:06
Örtbibeln som jag köpte på bokrean för ett par år sedan är jag väldigt nöjd med.
Jag tycker "Annas örtagård - om glädjen att odla och använda kryddor" är helt suverän. Den har allt du söker tror jag.
Matskribenten och kokboksförfattaren Anna Bergenström är det som skrivit den.
Det har kommit en ny bok som heter Kryddväxter-odling-användning-lexikon från Norstedts förlag författare: Marie & Björn Hansson. Helt suverän bok på alla sätt.Om du även är intresserad av Perenner så har dom även gjort en sådan som kom ut för något år sedan.Kryddväxter boken är på över 300 sidor med fina bilder.
Har även dom andra böckerna men tycker den här är bäst

Men alla är Bra!
Jag har också "Annas Örtagård - ..." och jag älskar den!
Där finns ett avsnitt om en massa olika växter, i bokstavsordning och info om varje växt - lite historia/kringkunskap, odlingsråd, skörd och användning.
Och man får tips om hur man planerar en örtagård/kryddtäppa för att få den både praktisk och vacker.
Ett litet avsnitt med recept finns med också.
En mycket inspirerande bok! Och lätt att hitta i. Rekommenderas varmt!
färnevik
26-06-2010, 15:19
Jag har varit intresserad av örter & kryddväxter i några år, och min favoritbok i ämnet är nog "Vår örtabok" (Lesley Bremness) Riktigt omfattande, innehåller det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.