Full version: Idag hörde vi göken
netha
Idag hörde vi göken för första gång i år ... den gol i söder. smile.gif
zaaritha
Hoppas att inte skrocket stämmer!
Södergök= dödergök..................
Hörde en vid 04-tiden en natt förra veckan i nordväst.
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 11-06-2010, 23:33) *
Hoppas att inte skrocket stämmer!
Södergök= dödergök..................
Hörde en vid 04-tiden en natt förra veckan i nordväst.

Norrgök är ju sorggök, så det är inte heller bra. Västergöken är ju dock bästergöken, så vi får väll se hur det faller ut biggrin.gif
netha
Södergök är födergök ... brukar jag säga ... alla gökar får mat i överflöd tongue.gif
zaaritha
Norrgök kan också vara "torrgök"--vad nu det innebär?
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 11-06-2010, 23:50) *
Norrgök kan också vara "torrgök"--vad nu det innebär?

Att regnet skall avta? Eller att det blir en alkoholfri midsommar?
Anma
Vad är östergöken? Psykotisk? Jag tror det, i alla fall den ute på ön, han "gökar" jämt och ständigt! Natt som dag och gör oss galna! I öster för det mesta. Östergök, psykogök. Rimmar lika illa som den låter. wink.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 12-06-2010, 00:13) *
Vad är östergöken? Psykotisk? Jag tror det, i alla fall den ute på ön, han "gökar" jämt och ständigt! Natt som dag och gör oss galna! I öster för det mesta. Östergök, psykogök. Rimmar lika illa som den låter. wink.gif

Östergök är tröstergök, så snart blir allt bättre skall du se smile.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:28) *

Psykotiska östergöken kommer med tröst. Den bästa trösten är att den snart tystnar. yes.gif
Huggorm
Så här står det på wikipedia, på härlig gammalsvenska:

Linnés lärjunge doktor Johan Otto Hagström skrev så här 1749 från sin resa i Jämtland:
” När någon råkar komma under det trä, deruti gjöken sitter och gal, så kan gjöken spå, huru länge man skal gå ogift. Men hvarje galande utmärker giöken ett år, då han frågas, efter vissa rim, ungefärligen sålunda:

Giök, Giök,
Sitt på qvist,
Säg mig vist,
Hur' många år,
Jag ogift går.

Skulle nu gjöken gala allenast en gång, efter denna fråga, får den frågnde god tröst, at inom årets slut blifva gift. Men gal han öfver 10 resor, då sägs han sitta på galen qvist, i hvilken händelse hans spådom intet aktas.

Första gången man om våren hörer giöken gala gifves noga akt, om han siter i nårr eller vester, ifrån det rum man hörer honom gala. Ty höres den i nårr, får man sorg det året; men om han gal i väster, blir man alt ör lyckelig, äfvenså i öster, då ingen tröst skal fela enom det året. Råkar någon få höra giöken första gången i söder, den bekommer godt och mycket smör af sin boskap om sommaren. Gemene man säger

Östergiök är tröste-giök.
Väster-giök är bäste giök.
Nårr-giök är Sårg-giök.
Sör-giök (d. ä. Söeder-giök) är smörgiök.
Berith
Östergiök är tröste-giök.
Väster-giök är bäste giök.
Nårr-giök är Sårg-giök.
Sör-giök (d. ä. Söeder-giök) är smörgiök.

Den södergöken var ju positiv i motsats till det man brukar säga om den. yes.gif

Här brukar vi säga att göken han kockar och kocken han gökar. Vet egentligen inte om det heller stämmer... g.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:28) *

yaay.gif Men vad bra, jag hörde min i öster.
zaaritha
Hur som helst: gök är trevlig att få höra!
Finge jag bara höra storspovens drillar--än en gång--oj; vad härligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon