Snuffle
12-06-2010, 01:17
Har en större area som ska rensas från växter och jag vill samtidigt jordförbättra.
Frågan är om man kan göra så att man fräser ner allt som växer där redan (växter, inga träd eller buskar), lägger på markduk/presenning och låter det ligga tills nästa säsong?
Markduk/presenning är tänkt till att förhindra ogräs och nyplantering av de nedkörda växtdelarna.
Kommer eventuellt få tag i hästgödsel senare under sommaren och tänkte då eventuellt köra en omgång till eller bara vända ner detta i jorden.
MvH Snuffle
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2010, 08:24
Det beror ju på vad som växer är det svårare rotogräs kan duken behöva ligga kvar runt 2år åtminstone. Är det åkerfräken så är det inte säkert den försvinner även om duken skulle ligga under lång tid.
Markduken hindrar rotogräs från att få ljus så att alla rotbitar som gror vissnar ner när bladen inte får ljus. Ogräsfröerna brukar dock överleva.
Du kan fräsa men ofta behöver man inte, man kan ju lägga ut gödseln på och sedan markduk så brukar maskar och andra nedbrytare ta hand om växterna.
Snuffle
12-06-2010, 12:48
Ogräs verkar det inte finnas mycket av, det är mestadels tidigare odlat område som jag tänkt starta om med, så det tror jag inte är några problem. Tack så mycket för svaret.
Hej
Du kan fräsa och vända om joden över dem , du ka göra det flera gångar så rötter ska dö .
Obs
det är risk om det finns starka och långa ogräs rötter , de ska bli mera.
H:Bassam
Jag hade nog inte börjat med att fräsa, jag hade nog nu lagt på ett riktigt tjockt lager med gödsel och sedan i höst vänt jorden eller ev fräst den. Lägg sedan på mer löv och gödsel under vintern så blir det finfint nästa år!
Om du fräser med högt gräs så kommer det att snurra sig fast i fräsen, det gjorde det i alla fall för min pappa när han hjälpte mig med mitt land som legat i träda ett par år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.