LenaMarie
Hej alla odlare!
Jag har ett problem, tror jag i alla fall. Mina tomatplantor får alltid krusiga blad när de når en viss storlek, de spelar ingen roll vad det är för sort, det tycks bli lika varje år. Jag planterar mina tomater i hinkar så det är ny jord varje år (kanke fel jord). Vad tor ni kan vara fel?

Lena
Leonard91
Bladen på mina tomatplantor rullar ihop sig. Vad jag har hört beror det på för hög värme, som dock inte har någon betydelse för skörden av tomater ändå. Stämmer det? smile.gif
rosita
Jag tror att det beror på ojämn temperatur och kanske ojämn vattning. Det påverkar dock inte skörden.
fuchsian
CITAT (rosita @ 12-06-2010, 10:11) *
Jag tror att det beror på ojämn temperatur och kanske ojämn vattning. Det påverkar dock inte skörden.

Tack, detta har jag också undrat över. Min planta är i växthuset och verkar trivas, men som ni säger, de nya bladen har lite "fuffens" för sig. Ska flytta den till mer skyddad del i växthuset och se vad som händer....Fuchian ..
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara kolhydratöverskott som lagras i de nya bladen i toppen som får lite lätt krulligt utseende, helt ofarligt och måste inte åtgärdas. Det blir överskott då växten med hjälp av solen samlar in energi under dagen, bearbetningen av energin är dock temperaturstyrd och sker under natten och på försommaren är det ofta lite lägre temperatur = växten hinner inte bearbeta all energi under natten utan måste lagra den någonstans och då i form av kolhydrater.
LenaMarie
Tusen tack för alla svar, nu har jag lärt mig nåt nytt och känner mig trygg, det blir tomater trots allt
fuchsian
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-06-2010, 13:13) *
Det brukar vara kolhydratöverskott som lagras i de nya bladen i toppen som får lite lätt krulligt utseende, helt ofarligt och måste inte åtgärdas. Det blir överskott då växten med hjälp av solen samlar in energi under dagen, bearbetningen av energin är dock temperaturstyrd och sker under natten och på försommaren är det ofta lite lägre temperatur = växten hinner inte bearbeta all energi under natten utan måste lagra den någonstans och då i form av kolhydrater.

Tack Åsa, då låter jag min planta vara där den är. Det var ett vettigt beskrivning och jag ska lägga det på minnet, tack.... thanks.gif --- Fuchian --

CITAT (LenaMarie @ 12-06-2010, 13:59) *
Tusen tack för alla svar, nu har jag lärt mig nåt nytt och känner mig trygg, det blir tomater trots allt

Ingen risk att du blir utan tomater, med alla dessa svar du fått och jag kikat på. så man lär sig av andra många gånger utan att ställa en fråga. Tack för alla duktiga odlare! ..... tummenupp.gif ... Fuchian ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon