EKLO
För ett par veckor sedan planterade jag ut mina ömsint framodlade 3 kronärtskockor i landet vid sommarstugan.

Men sen såg jag på teve (trädgårdsfredag) att det var jätteviktigt att luckra jorden ordentligt i en stor yta innan man planterade. Rötterna klarar tydligen inte att själva göra det jobbet.

Vad tror ni - ska jag sticka ner lite maskrosjärn och luckra medan plantorna är kvar i jorden, eller är det bäst att gräva upp dem igen och göra om? Jag har inte styv lerjord, men sandig är den inte heller - mittemellan skulle jag säga...
Tulipanaros
Om du inte har planterat i cement tror jag inte att det blir några problem. Min erfarenhet är att skockorna har starka rötter och lockar till sig massor av mask. Jag odlar på ganska styv lera, höstgräver (oftast) men gör inga större åthävor annars. Hos mig stortrivs de, och det tror jag att de kommer att göra hos dig också. smile.gif
EKLO
Tack för snabbt svar! Det låter bra - då krafsar jag bara lite runtomkring och ser till att gödsla ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon