Full version: Spirearabatt
Pyckelniga
Hej! Ny här på forumet! Pyckelniga var namnet, lycklig trädgårdsägare sedan tre år. Jag njuuuter och planerar och grejar! Nu till ett litet problem.

Jag har en spirearabatt, eller vad man ska kalla den. Den såg risig och hemsk ut, så jag klippte ner den helt och hållet. Fick då se att en av dem inte var vid liv längre. Inte konstigt att det såg risigt ut. Jag vet inte vilken sort spirea det är heller. Runda, mjuka blad med rosa-röda blommor, sådär 50 cm hög. Nu ser det så tomt ut runtomkring de små bladen som kommer, dessutom med glugg för den som var död. Jag funderar på hur jag ska göra med den rabatten. Om jag ska plantera något helt annat i "gluggen" och lite runt omkring. Jag vet att de växer upp och fyller ut, men man behöver ju inte låta dem bli så stora tänker jag. Frågan är bara _vad_ skulle man komplettra med? Funderar på jättenävor, som når upp lite i höjd. Men jag vet inte? Det kanske mer ser ut som en kommunalrabatt då giggle.gif
renate
Först vill jag hälsar dig välkommen här.
Jag tror det är rosenspirea du har.Vill du har spireorna kvar är det enklast att ersätta den döda med en ny.Plantera något annat mitt i blir inte lyckat tror jag..Det var rätt att klipper ner plantorna,de växer upp igen och blommar senare.Har du ingen bild på din rabatt,då är det enklare att hjälper till.
olgak
Jag håller med Renate. Om du är säker på att den är död, plantera en ny. Det kan gå att kombinera spirea med andra växter, men kanske inte genom att man "blandar" utan mer i olika delar av rabatten, eftersom spirean tar så mycket plats när den växt upp. Lökväxter på våren däremot funkar ju väldigt bra emellan buskarna! Har du möjlighet att publicera en bild så kommer du nog att få bra planteringsförslag smile.gif.
Pyckelniga
Det är nog rätt som ni säger, jag får ersätta den med en ny spirea. Jag är inte så haj på det där med bilder. Får se om jag kan fixa något i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon