TrädgårdsTimid
12-06-2010, 17:10
Har ett helt album med växter som jag inte vet namnet på (har vissa gissningar på några dock).
Framför allt letar jag namnet på denna (finns i massor, vit, vitrosa, ljusblå) fyrbladiga blomma
Tacksam för tips

Fler bilder finns i mitt fotoalbum:
Fotoalbumet
Hej
Jag tycker att den ser ut som Veronica minuta .
H:Bassam
Fågelvägen
12-06-2010, 17:39
Ser ut som Hesperis matronalis, trädgårdsnattviol. Självsår sig flitigt. Doftar gott på kvällen.
Blomstertanten
12-06-2010, 18:33
Jag rätt säker på att Fågelvägen har rätt i att det är trädgårdsnattviol (Hesperis matronalis).
tittade i ditt album, vilken vacker dillpion du har!!!
Red Top
12-06-2010, 18:45
Håller oxå med Fågelvägen om att det är trädgårdsnattviol, Hesperis matronalis.
Om du klipper av blomställningarna nere vid marken när de blommat över, innan de går i frö, kan du få en ny blomning på sensommaren. Jag gillar trädgårdsnattviolen. Eftersom jag har en vild "trädgård", låter jag den sprida sig som den vill. Det är bara i den mer vårdade delen jag klipper ner dem. Övriga får gå i frö och sprida sig.
Nej, det är ingen trägårdsnattviol. Titta på bladen på TrädgårdsTimid's bild och jämför med
Hesperis matronalis Lägg också märke till den överblommade blomman längst ner i vänstra hörnet. Så ser inte en Hesperis ut när den blommat över. De typiska bladen saknas också.
kerstin z5-6
12-06-2010, 18:58
ja trädgårdsnattviol,( bladen syns nog inte på den bilden du kollade på Cilla) den med gröna bladen som går i lite rött i kanterna är flox som kommer att blomma senare,aklejorna verkar du ha blom på nu samt de blå trädgårdsklinten
OK, jag ger mig! Jag tittade faktiskt inte på länken ovan bilden utan enbart på bilden som var bifogad.
zaaritha
12-06-2010, 19:33
Definitivt trädgårdsnattviol!
Har massor--så det tar man ej fel på!
TrädgårdsTimid
12-06-2010, 22:13
Tusen tack för alla svar... ja, helt klart (efter lite googlande) är det just trädgårdsnattviol.
Säkert ingen märkvärdig växt men den är verkligen min favorit just nu... finns i hundatal och skjuter i kapp med akljeorna i allt det gröna och i tre olika nyanser. Jag känner mig lyckligt lottad som tycker mycket om den och dessutom vet vad den heter.
Så tack igen för synpunkter, tips och kommentarer... ber säkert om hjälp snart igen
Hej TT!
Du bor jujättefint!
Tyckte att det var höstflox där på en bild okänd den ser ut som en liten buske, det är en av mina favoriter!Blommar lite senare med många små blommor finns i många olika färgeroch de doftar gott
?ogräs?ser ut som balsamin de får skära små blommor på en lång skälk sprider sej hejdlöst1
TrädgårdsTimid
13-06-2010, 10:09
CITAT (Klint @ 13-06-2010, 09:25)

Hej TT!
Du bor jujättefint!
Tyckte att det var höstflox där på en bild okänd den ser ut som en liten buske, det är en av mina favoriter!Blommar lite senare med många små blommor finns i många olika färgeroch de doftar gott
?ogräs?ser ut som balsamin de får skära små blommor på en lång skälk sprider sej hejdlöst1
Tack, det vore kul om det var höstflox... enorma mängder och jag har faktiskt funderat lite på att rensa lite. Men man törs ju inte innan man vet. Jag ska försöka hålla dem i schack lite men jag ser fram emot blomningen och ska väl hitta något som kompletterar dem bra-
Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.