Orkidétjuven
12-06-2010, 23:08
Har fått en liten förfrågan på vad man kan tänkas odla i frukt och bär väg i jämtland-östersund.
Det verkar vara zon 6-7. Ligger ganska nära storsjön.
Vinbär, krusbär och hallon funkar iaf, för det växer redan på plats.
Jordgubbar går jättebra, äpplen om man väljer rätt sorter funkar fint. Allåkerbär likaså. Sen har jag ett plommonträd som för en tynande tillvaro men som överlever och en zilga på friland som ger små men ätbara frukter sent, sent på hösten.
/Åsa
Överbölingen
13-06-2010, 00:44
Lite udda är havtorn och blåbärstry. Aronia bör också funka.
Jag glömde dom... Men min havtorn knalldog denna vinter så lite vågad är den. Vindruvan lever konstigt nog.
/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2010, 07:31
Lettisk låg (körsbär) ska gå att odla till zon 6-7.
Saskatooner (form av bärhäggmispel) flera av dem är härdiga till zon 7-8 ex. Martin, Northline & Smokey.
Sedan finns det ju även förädlade hjortonplantor att köpa härdiga till runt zon 7-8
ingrids
13-06-2010, 09:15
Rydlinge (rydlingeplantskola.se) listar flera äppelsorter som härdig i zon 6 och 7.
Lettisk låg har klarat sex vintrar här men denna vinter klarade den inte. Den känns vara lite på gränsen.
/Åsa
Orkidétjuven
14-06-2010, 07:02
Tack för tipsen. Ska vidare befodra det
Ezereht
14-06-2010, 10:20
Överbölingen, gillar du Saskatoon? Jag vart rätt besviken, tycker bären smakar inget vidare. Alltså dom är ju ätbara men tråkiga. Jag har "Martin".
Testar blåbärstry nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.