Hej!
Vad kan man plantera i samma rad som tomater utan att tomaterna växer dåligt?
Enligt vad jag hört är det ej bra att sätta gurka alldeles bredvid tomaterna.
Mvh u!!a
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2010, 09:04
Att gurka inte går ihop med tomat stämmer ej. Dessa växter vill dock ha lite olika klimat gurka vill ju ha något fuktigare än tomat. Yrkesodlare har klimatdatorer och kan ställa in optimalt klimat så de har ofta dessa i separata växthus, väldigt få hobbyodlare har klimatdatorer utan får hålla tillgodo med det klimat som det blir och det brukar inte vara optimalt för vare sig tomat el gurka så man kan ha dem i samma växthus, däremot ska de nog inte stå så jättenära eftersom de ju båda blir stora och behöver plats.
Själv har jag ingenting nedanför fötterna på tomat eftersom de brukar bli stora. Jag testade ett år med basilika som ofta rekommenderas att ha ihop med tomat men jag tycker att basilika funkar bättre i kruka på altan de vill ju ha varmt för att växa och trivas (även i marken och även om det var växthus verkade det behövas mer värme) + jag tyckte det blev en snigelodling när jag hade basilika i marken, det var massor med små åkersniglar på dem + det blev för fuktigt runt tomaterna = gråmögel.
Tack Åsa för svaret, då vet jag.
Finns det något annat som man kan odla tillsammans?
u!!a
Platinum
13-06-2010, 10:21
Jag har tagetes växandes bland mina tomater.
*Stintan*
13-06-2010, 11:04
Persilja brukar gå bra vet jag.
Anja Danmark
14-06-2010, 12:24
Jeg har et bed, som er ca. 75 cm bredt i drivhuset, og der har jeg plantet nogle af de mindre chilier foran tomaterne og lidt basilikum.
Ellers har jeg generelt tomaterne i et bed for sig, agurkerne samlet for enden af drivhuset, og de fleste peber/chili i krukker.
Du odlar chili, då måste det gå lika bra med paprika som jag sått,
men de växer sakta.
Några bra tips hur man sköter paprikan i växthuset?
Mvh Ulla
Anja Danmark
14-06-2010, 21:55
Ikke andet end at man skal passe på ikke at give dem for meget vand og for kraftig gødning...
Ellers skal de jo bare stå varmt og lyst og måske bindes op, hvis frugterne bliver for tunge.
Sådde basilika i hinkarna runt tomaterna förra sommaren, var lite sen på det, men de trivdes rätt bra, speciellt efter man börjat gallra bort de gamla bladen längst ner på tomaterna...
/magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.