Jennyirene
Vill ha tips på något "stort" fint och enkelt man kan ha i stora krukor på altanen, gärna uppstammat, ska vara lätt att övervintra, helst inte barrväxter, finns det något sånt??
Funderar på att köpa fler olivträd men med tanke på att jag tagit död på ett stort så kanske det skulle passa mig med något som är enklare.
ingrids
Du kan alltid testa att ställa ut stora krukväxter på sommaren - om de får vänja sig vid sol och vind stegivs brukar det funka bra. Palmer och aralior t.ex. Min gardenia bor ute i skuggigt till halvskuggigt läge på sommaren, den är inte så jättestor än men jobbar på det (gillar inte torrt inomhusklimat dock men hos mig som har golvvärme verkar den trivas). Så egentligen är mitt råd att flytta ut inomhusväxter snarare än att ta in utomhusväxter eftersom de ofta är enklare att övervintra.
Åsa, mälardalen zon 2
Kungsängen = runt zon 2 så du kan ju skaffa en vintertålig STOR kruka och plantera en uppstammad syren ex. Palibin då kan den stå ute året runt. Palibin brukar klara sig runt stockholmstrakten i kruka, en så hemsk vinter vi hade iår kan den dock stryka med men det är ju ganska sällan det brukar vara en såpass hård vinter.

Ev. kan ju även silverpäron funka i en riktigt stor kruka och den kan ju också vara ute året runt, påminner om olivträd i utseendet.
Jennyirene
Tack för svar, hur stor kruka behöver syrenen då?
DykUnderYtan
Japansk dvärgpil är riktigt fin tycker jag. Köpte själv en förra året som står i kruka. Den fick bo i oisolerat uterum under vintern, ska klara sig ute också i skyddat läge vad jag förstått (det är väl ungefär vad det blir i vårt uterum på vintern). smile.gif
Jennyirene
Hur trivs dvärgpilen? Det är en altan som ligger i söderläge, sol hela dagen alltså och inte så skyddat från blåst än så länge.
DykUnderYtan
Säkert inga problem så länge den får det mer skyddat till vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon