Full version: Skadad Kaja
Djurväninnan
I går fann jag en Kaja som blev hårt attackerad av sina släktingar. Den låg på gatan och förmodligen så har den krockat med en bil. Klart att jag inte kunde se hur de hackade på denna lilla varelse, så den fick följa med hem. Nu har jag haft den i ett dygn. Jag ser inte att den äter eller dricker. Men den rör sig lite haltande några steg sedan sitter den bara och vilar eller sover. I dag har jag varit ute och tvångsmatat den med några droppar vatten. Men vad ska jag ta mig till nu då? Är det bara avlivning som gäller?

Jag ser inga sår men det verkar som att något är fel med ena benet och kanske att smällen har skadat den invärtes som jag inte ser.

Hjälp en bekymrad djurvän.
Myosotis
Var bor du? Leta efter KFV (Katastrofhjälp för fåglar och vilt) på nätet och se om de finns i din närhet. Vanliga veterinärer brukar förespråka avlivning och de kan inget om vilda fåglar. Om den inte äter måste den tvångsmatas, att bara titta på hur den svälter ihjäl är grymmare än att slå ihjäl den med en gång. Vilda fåglar blir rädda och stressade i fångenskap och äter sällan frivilligt. Kajor kan äta det mesta, testa med kattfoder eller uppblött bröd eller nåt. Att ge vatten i näbben är farligt, det kan rinna rakt ner i lugorna på fåglar och döda dem. Man ska i så fall bara ge någon droppe i taget och lägga den under tungan så att den rinner ner så naturligt som möjligt. Du kan ge lite sockervatten om du har problem att mata den, men var försiktig så du inte dränker den!

KFV
Myosotis
Berätta gärna hur det går så jag vet om jag vågar stänga av datorn sen unsure.gif
Myosotis
Hallå? Hur går det?!
Meriona
Ja det kan man ju fråga sig... -cry-.gif
Djurväninnan
Hej och tack för svar. Tyvärr var jag tvungen att avliva den lilla stackaren i dag. Trots att jag har gett den vatten och försökt att få i den mat så trillade den i dag tre gånger och hamnade på rygg med ett fasligt hjärtskärande skrik som följd. Jag klarade då inte av att låta den lida längre. Något måste ha varit väldigt fel -cry-.gif Det var med stora tårar jag lät avliva min lilla skyddsling.

Jag försökte i alla fall. Man kan inte ha turen med sig varje gång man sätter in en räddningsaktion.
netha
Läste precis tråden ... det fick mig att undra ... kajan skjuts i många orter pga nedsmutsning och störande oljud ....
samtidigt kämpar djurvän i hopp om att rädda ett exemplar som råkat illa ut.

Tacksam för att vi inte har dem här. :-)
Meriona
Jag är glad för "mina" kajor, bebisarna i skorstenen på andra sidan gatan måste ha blivit flygga nu, för helt plötsligt är det en hel familj kajor på gården istället för bara ett par stycken. Idag har en stackare flugit in i fönstret i sonens rum (måste varit en vimsig unge, för det är inte så stor yta och hänger en ljuslykta synlig mitt i), men den kvicknade till igen ganska snabbt och flög vidare. PHU! wub.gif
Orkidétjuven
Jag gillar dem. De brukar alltid få dela min lunch med mig när jag äter ute om det inte är alltför artificiell gegga jag äter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon