Full version: Ang Gazakonvojen
theseraphim
För några veckor sedan var det enorma nyheter och antalet debattinlägg forsade in. Tyvärr så verkar historien upprepa sig och det är i stort sett glömt, man hittar inga större uppslag om det i press o media längre, inga anti israel demonstrationer(inte av större storlek iaf)och politikerna pratar inte ens om det längre. Nu är det valet som gäller plus att vi har en trevlig nyhetsbevakning att följa i bröllopet med stort B och VM i sydafrika.

Jag vet att det är fult att säga men... Vad var det jag sa angående folkets förmåga att glömma unsure.gif
Carl

Om man skulle komma ihåg alla händelser små som stora skulle hjärnan bli "overloaded" snabbt
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 13-06-2010, 10:34) *
Jag vet att det är fult att säga men... Vad var det jag sa angående folkets förmåga att glömma unsure.gif

Det handlar nog mer om att media bara kan hantera en sak i taget och att om den omedelbara dramatiken saknas så går man vidare till nästa "nyhet"..
Gita
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2010, 11:01) *
Det handlar nog mer om att media bara kan hantera en sak i taget och att om den omedelbara dramatiken saknas så går man vidare till nästa "nyhet"..

Är det inte snarare så att medias roll är först och främst att förmedlea nyheter, hur länge en specifik händelse är nyhet kan väl diskuteras.
gita
Huggorm
Två veckor gissade jag att det skulle ta innan saken var glömd, och det var inte så långt från verkligheten biggrin.gif
*Stintan*
Glömt är det väl inte även om det inte är den senaste nyheten.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2010, 11:58) *

precis!
facebookgrupperna lever iaf, där rapporteras det dagligen om vad som händer.
Gita
CITAT (herkules @ 13-06-2010, 12:10) *
precis!
facebookgrupperna lever iaf, där rapporteras det dagligen om vad som händer.

Rapporteras dagligen , säger du. Varifrån får dessa rapportörer sin information?
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 13-06-2010, 12:14) *
Rapporteras dagligen , säger du. Varifrån får dessa rapportörer sin information?
Gita

yttre rymden kanske?
eller förmodligen från människor som är engagerade i saken.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2010, 11:58) *

Gemene man har glömt sekunden efter att media slutat rapportera. De engagerade håller igång ett tag till, men dom tröttnar snart också om dom inte får någon uppmärksamhet.
herkules
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 12:44) *
Gemene man har glömt sekunden efter att media slutat rapportera. De engagerade håller igång ett tag till, men dom tröttnar snart också om dom inte får någon uppmärksamhet.

är det verkligen så? jag tycker nog att de som verkligen brinner för en sak skiter högaktningsfullt i om de blir uppmärksammade eller ej.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 12:44) *

Det där tror jag inte ett dugg på.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 11:52) *
Två veckor gissade jag att det skulle ta innan saken var glömd, och det var inte så långt från verkligheten biggrin.gif

Detta övergrepp kommer att för alltid vara inristat i mitt minne.. flirting.gif
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2010, 13:20) *
Det där tror jag inte ett dugg på.

Tyvärr ligger det något i det huggorm säger även om de mest hängivna fortsätter. När media slutar rapportera försvinner mycket av det direkta aktiva stödet då det inte längre finns några politiska plus poäng kvar att hämta.
Media förmedlar visserligen bara nyheter men det är ändå de på ett sätt som bestämmer det en stor majoritet ska bry sig om. Skulle de tex helt o hållet sluta rapportera om den globala uppvärmningen så förträngs sakta den biten med hos folket och på politiskt nivå blir frågan inte lika "viktig".
Om man går tillbaks några år så var det domesdagsprofetior om klimatet dagligen och det anordnades jättegalor osv men nu läser man inte mycket om det längre, förvisso så tappades mycket när det kom ut att FN´s klimatpanel hade gjort jättetabbar i sin forskning osv men undrar om inte tappet i Sverige orsakades av ca 1 meter snö i vintras, iaf när man basunerat ut att vintrarna blir varmare och snart skulle det gå att ha bananer i trädgården osv:-)

Kommer inte ihåg vilken journalist som sa det här men amerikanare var han.

"Det finns några detaljer som är extra viktiga när det gäller bra nyheter, folk som dör och att det finns bra hotell i närheten..."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon