Full version: Vindruvor
lisselbo
Var ju ett tag sen man var här, men nu är det dags igen.

Har vindruva i växthuset och funderade på om man kan föröka den.
Någon som har gjort det och hur gör man isåfall?

//Marie
ingrids
Jag har sett Camilla Plum sticklingföröka vindruvor på tv, men minns inte exakt vad hon sa tyvärr.
Åsa, mälardalen zon 2
Sticklingar eller avläggare. Jag har mest använt mig av avläggare det kräver minst skötsel. Bara spara några långa grenar som du lägger ner mot marken när de blivit långa nog, skada grenen på undersidan, lägg mot marken, skotta över jord och lägg en sten ovanpå, själva toppen på grenen ska vara ovan jord, nästa år kan plantan klippas loss från sin mamma och grävas upp.
fuchsian
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2010, 10:53) *
Sticklingar eller avläggare. Jag har mest använt mig av avläggare det kräver minst skötsel. Bara spara några långa grenar som du lägger ner mot marken när de blivit långa nog, skada grenen på undersidan, lägg mot marken, skotta över jord och lägg en sten ovanpå, själva toppen på grenen ska vara ovan jord, nästa år kan plantan klippas loss från sin mamma och grävas upp.

Tack för det, Åsa. mälardalen, Jag hade inte ens tänkt mig att det går att få nya stammar från moderplantan.
får jag lägga ditt förslag i min minnesbok? .... rolleyes.gif .. Fuchian ..
Dito Verde

Det där ska jag genast gå ut och göra. Jag har prövat i några år med sticklingar vid olika tidpunkter och även grävt ner en kvist i landet som jag läst att man kunde göra. Inget har lyckats. Jag har ingen jord i växthuset, vinstocken går ner i en stor kruka utan botten som är nedgrävd i golvet. Jag ska ta en större kruka och ställa intill som en kvist kan få ligga på med en tyngd.
Tack för den idén. Jag har lyckats bra med vinbärens avläggare så det känns som en lättare metod.
/p
RibesRubusVitis
Det finns många sätt; flera står här:

http://bunchgrapes.com/rooting_of_cuttings.html
lisselbo

Tackar för det, ska genast prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon