|
fuchsian
13-06-2010, 10:56
Jag älskar dessa underbara växter, men jag har gjort nåt fel, för detta är nu den 4:e omgången som jag har. Det är den vanliga sk, brudorkide´n. Denna 5;e försöket har jag haft nu 2 år, endast en dog, men fick en ny. Jag har 5 st. placedade på en "thevagn" och sedan har jag en liten fontän i mitten, för att det inte blir för tort. Dom från trädgårdsbutiker som jag har frågat, har jag fått olika råd, men en sa att flytta inte på dom, och det har jag inte gjort, men nu håller jag få bebissar från 2 av dem. hur länge ska jag vänta innan jag kan ta bebisen och plantera? Det börjar synas att de knoppar, som om det ska bli rötter, men mycket små. Om alla klarar sig, finns det 4 nya plantor, men finns det någon som är kunnig och kan ge råd? ...  .. Fuchian ..
hej fuchian ! - vad jag läst ska den ha minst 3 blad, 3 luftrötter. - sättas i sphagnum-mossa för att de ska växa till sig. - när de blivit större plantera i kompost, pinjebark+kokosfiber - troligtvis 3-4 års väntan innan den blommor
finns säkert fler som vet :-) om detta kan stämma...........
fuchsian
14-06-2010, 07:52
CITAT (mirjam @ 13-06-2010, 13:24)  hej fuchian ! - vad jag läst ska den ha minst 3 blad, 3 luftrötter. - sättas i sphagnum-mossa för att de ska växa till sig. - när de blivit större plantera i kompost, pinjebark+kokosfiber - troligtvis 3-4 års väntan innan den blommor
finns säkert fler som vet :-) om detta kan stämma........... Tack mirjam, Bra att veta, detta är ju första gången som jag får orkide´ bebissar. De har nu 2 blad och pyttesmå luftrötter börjar komma, knappa 0.5cm, men bara en har två som är synliga. Då får jag vänta ett bra tag innan de blir så stora, som du beskriver. Gör det dig något om jag kopierar din text till min profil och till mina meddelanden, så att detta inte ska försvinna, Ditt råd var den mest informativa jag fått. Tackar så mycket ..  Fuchian
visst får du spara det så. Kommer inte ihåg var jag läst detta. Jag älskar också orkideer, ha visserligen bara phallar. De är så tacksamma blommar månad efter månad efter månad...... jag vet inte om man ska ha keikin ii plastpåse? kanske om ingen annan vet bäst fråga i nån blomaffär...... jag har noteringar själv på sånt jag tycker är viktigt. jag har nog själv inte tålamod med keiki´s och tycker det är roligt du har det. jag tycker det har blivit ett fasligt slit och släng med dessa blommor, det är ju så billiga och finns överallt, nu nere i 69:- på flera ställen. Många har de medans de blommar sen orkar de inte vänta på ny blomning om de tar över flera månader,....... kan förstå till viss del, man måste ju också ha nån plats till dom, jag har lät mig tycka om dom fast dom har bara bladen, men för att göra det måste man nästan välja en planta som har fina blad från början, finns inte nån av mina phallar som har samma blad, jag har en favorit jag är extra rädd om. Och sticka ner en fuskorkide i hos den utblommade kan vara roligt i alla fall ett tag :-)
CITAT (mirjam @ 13-06-2010, 13:24)  hej fuchian ! - vad jag läst ska den ha minst 3 blad, 3 luftrötter. - sättas i sphagnum-mossa för att de ska växa till sig. - när de blivit större plantera i kompost, pinjebark+kokosfiber - troligtvis 3-4 års väntan innan den blommor
finns säkert fler som vet :-) om detta kan stämma........... Hej. Jag har nyligen knipsat av och planterar två “bebisar” från en brudorkidé jag har. Första gången jag fått bebbar på en orkidé. Satte dem direkt i kompost och bark. Borde jag plocka upp dem igen och sätta i Spagnum? Eller är det bättre att inte störa? Dom planterades för ca två veckor sedan. Den ena ser ut att må bra. Den andra, som börjat utveckla en blomstängel, ser inte lika pigg ut. Borde man klippa bort stängeln för att ge den mer kraft? Vill ju gärna hålla de små liven vid liv.
fuchsian
26-06-2010, 15:30
Hej vänner! Som hjälpt mig med mina orkidébeskymmer, mina babyn har nu 3-4 blad, men rötterna kommer friska men inte i samma hastighet som bladen. En gammal orchdé-snutt som har surat minst 2 år med sina 4 stora blad efter blommingen har nog fått lite av babyhormoner, de har inga stängsel kvar, men nu kommer det helt nya luftrötter under bladbasen. Hade tänkt att plantera om den, men nu väntar jag lite. Den har gröna rötter i krukan, men även sådana bruna, platta, som jag tänkte rensa bort. Bredvid denna finns en likadan surpotta, men den har börjat skjuta iväg en 5;e blad. Det verkar vara "smittsamt" med babyhormoner. Jag har dessa 5 st. på en och samma bord och för luftfukrighetens skull har jag en enkel liten fontän i mitten. den skvätter inte på växterna, men de sista 3 åren har jag äntligen lyckats skaffa en miljö för dessa vackra växter, så det gör mig såååå himla .....  glad! jag har tagit en kopia av dina råd till framtida behov. Glad sommar på er alla! ... Fuchian ...
CITAT (fuchian @ 13-06-2010, 11:56)  Jag älskar dessa underbara växter, men jag har gjort nåt fel, för detta är nu den 4:e omgången som jag har. Det är den vanliga sk, brudorkide´n. Denna 5;e försöket har jag haft nu 2 år, endast en dog, men fick en ny. Jag har 5 st. placedade på en "thevagn" och sedan har jag en liten fontän i mitten, för att det inte blir för tort. Dom från trädgårdsbutiker som jag har frågat, har jag fått olika råd, men en sa att flytta inte på dom, och det har jag inte gjort, men nu håller jag få bebissar från 2 av dem. hur länge ska jag vänta innan jag kan ta bebisen och plantera? Det börjar synas att de knoppar, som om det ska bli rötter, men mycket små. Om alla klarar sig, finns det 4 nya plantor, men finns det någon som är kunnig och kan ge råd? ...  .. Fuchian .. Jag kan rekomendera forumet på www.neovita.com Dom av någon kan orkidéer.
fuchsian
27-06-2010, 09:20
CITAT (boxer2 @ 26-06-2010, 17:34)  Jag kan rekomendera forumet på www.neovita.com Dom av någon kan orkidéer. Tackar för info och hjälp, allt tas emot .....  Fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|