emmalofo
13-06-2010, 13:28
Hjälp!
En massa av mina plommonkart är angripna och har svarta fläckar. Vissa av dom ser uppenbart "ätna" ut, andra har bara som nåt svart skorv på sig. Är det någon som äter på dom eller har dom fått någon sjukdom?
Har försökt fota dom, men det var svårt att få till någon bra bild.
Om det är någon larv eller dylikt som äter på dom, finns det något jag kan spruta med som inte förstör plommonen?
Tacksam för hjälp!
[attachment=50988:bilder_5...27270001.JPG]
[attachment=50989:bilder_5...27280002.JPG]
*Stintan*
13-06-2010, 16:05
Förmodligen plommonstekel. Det blir till att kartgallra och plocka bort angripna frukter och helst bränna dom eller kasta i soptunnan. Låt heller inga angripna plommon ligga kvar på marken under.
emmalofo
14-06-2010, 09:27
Visst är det plommonstekel, tjocka vit-gula larver i de angripna karten. Åh, vad tråkigt, massa angripna kart och jag som såg fram emot en stor skörd med plommon.
Inte mycket annat att göra än plocka bort allt angripen då antar jag?
Att ha trädgård är lite grann som att ha barn, mycket glädje och alltid nåt att bekymra sig över...
Tack för hjälpen!
Hej
Jag har haft samma problem med plommonstekel på mina Viktoriaplommon. Tidigare såg jag dem som ett gissel , men nu ser jag dem som medhjälpare då jag slipper jag kartgallra, det gör plommonstekeln åt mig. De plommon som klarar sig undan blir stora och goda.
Chamomille
16-06-2010, 08:30
CITAT (Olle @ 16-06-2010, 06:00)

Hej
Jag har haft samma problem med plommonstekel på mina Viktoriaplommon. Tidigare såg jag dem som ett gissel , men nu ser jag dem som medhjälpare då jag slipper jag kartgallra, det gör plommonstekeln åt mig. De plommon som klarar sig undan blir stora och goda.
Det var en positiv inställning det
emmalofo
16-06-2010, 08:30
Jag försöker tänka likadant

Är det bara lindriga eller måttliga angrepp så är det väl ok. Men plockar du bort allt angripet då, för det är ju trots allt en del jobb (är det ju andra sidan att kartgallra också)?
*Stintan*
16-06-2010, 09:00
Vill man bli av med/minska eländet så måste man plocka bort allt angripet. Gör man inget så blir angreppen bara värre för varje år.
http://svt.se/svt/articles/4600-4699/4615/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.