spavik
Hej! Bor i Dalarna, zon 5, och efter den här vintern ser det ut som om ett körsbärsträd, ett äppelträd, forsythian och en rosentry har dött. De är nästan helt kala, bara några enstaka blad har dykt upp. Har flera andra buskar och träd som mår bra. Har de frusit ihjäl, eller kan det finnas hopp till nästa år?
lenaandersson
Ja jag skulle inte ta bort dom i alla fall för man vet aldrig. låt dom stå .

förra sommaren hade jag ett träd som var hel dött men när halva sommaren gått kom det blad en bit ner.

Vi håller tummarna för hos mej har persikan det lika dant.

mvh Lena
mamamaggan
Hos mig ser bigarråträdet och halva plommonträdet helt dött ut. Även persikoträdet som vi satte förra året verkar vara dött. Låter dem vara och ser vad som händer enligt råd jag fått i annan tråd här på Odla.
Trädgårdstokan
Hej! Jag bor också i Dalarna. Ett av våra äppelträd fick blomskott men dom har blivit bruna och torkat ihop. Det verkar som om trädet inte orkar mer. Halva körsbärsträdet är helt kalt, andra halvan blommar och har blad. Kaprifolen ser inte ut att ha överlevt. Men vi ska också följa rådet att vänta och se innan vi grävet upp något som kanske kan ha överlevt.

rose.gif
KarinSKARA
Det är en fråga om utseende och ekonomi.
Gillar du inte det halvdöda trädet/busken och har råd att köpa nytt, så blir det fortare vackert igen med den varianten.

Jag bryr mig inte så mycket, här klipper jag försiktigt bort det allra torraste riset i topparna och låter dem stå till nästa år. Ofta kommer de då och blir bara tätare och finare än tidigare.

KÄNN på stammen, är den kall trots att solen skiner på den, finns det liv och bör sparas tummenupp.gif
spavik
Tack alla som svarat! Det låter ju som att det kan finnas lite hopp om att träden och buskarna ändå lever, vi håller tummarna! Varför ÄR det så här då ? Är det den kalla vintern som är boven, eller?
Ezereht
att det var varm höst och tjälen kom sent säger en del. växterna hann inte vintra in bra innan vargkylan.
pikapicha
Bor också i Dalarna. Tre st forsytior har jag fått klippa ner ordentligt. Där kommer nya blad. Två klätterrosor likaså men nytt kommer. Också Hurdalsrosen har fått nya skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon