|
Meriona
13-06-2010, 17:14
Jag har lite svårt att hänga med i tugget liksom. "F-n vad episkt mamma att du pawnade hans statement." Är det meningen att man ska förstå det? Att allt är LOL det fattar jag, men detta blev lite för mycket....
Huggorm
13-06-2010, 17:17
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:14)  Jag har lite svårt att hänga med i tugget liksom. "F-n vad episkt mamma att du pawnade hans statement." Är det meningen att man ska förstå det? Att allt är LOL det fattar jag, men detta blev lite för mycket....  Det betyder att du fullständigt krossade någons ståndpunkt eller påstående på ett minnesvärt sätt. Tror jag, men det var ju tio år sedan jag passerade tonåren
Meriona
13-06-2010, 17:25
CITAT (Huggorm @ 13-06-2010, 18:17)  Det betyder att du fullständigt krossade någons ståndpunkt eller påstående på ett minnesvärt sätt. Tror jag, men det var ju tio år sedan jag passerade tonåren   Tack, vill du bli min tolk? Jag fattade inte ens att det var nåt bra...
Aqvakul
13-06-2010, 17:39
Det var ju ett fantastiskt erkännande av din förmåga!
Meriona
13-06-2010, 17:44
 Alla får väl en snilleblixt nån gång då och då...
fuchsian
13-06-2010, 19:07
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:44)   Alla får väl en snilleblixt nån gång då och då...  det är väl gott med det, om man förstår dom, tonåringarna, menar jag.
jag har två sådana ... och det underlättar itne ett duck att vi pratar finska hemma, svenska för övrigt och de går gymnasiet på engelska . Det blir spännande förklaringar och uttryck , håller med dig !
oddiblogg
13-06-2010, 23:59
Min utomjording här hemma är bara 8 år, men han tycker likväl att jag ska fatta att cykla utan hjälm och skippa frukosten är helt NORMALT! Jag blir galen!
Tuff på dagen men så på natten så kommer han in smygande till min säng och vill gosa. Och så klart han får det min lilla utomjordning....
Men på dagarna har han just nu kraftfulla vapen laddade ( i munnen).....
Min lilla gosing, pluttegull kille!
Sussie F-Flower
14-06-2010, 00:06
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:14)  Jag har lite svårt att hänga med i tugget liksom. "F-n vad episkt mamma att du pawnade hans statement." Är det meningen att man ska förstå det? Att allt är LOL det fattar jag, men detta blev lite för mycket....  Hehehe... Jag hade inte heller fattat ett jota om min 16-årige son kommit hem och sagt samma sak... Vi brukar "prata" hans språk ibland, för att jag vill fatta vad han säger till sina kompisar, och vice versa, men det är så mycket konstigt så efter bara 2 minuter har jag glömt vad han nyss har förklarat...
ungarna får ha sitt språk ute med sina kompisar men hemma pratar vi svenska.jag kommer aldrig att ens försöka vara "hipp morsa" det är patetiskt
Nej jag bodde inte med en utomjording, men jag bodde med en intellektuell översittare som har flyttat ut. Jag minns hur det kändes när jag i övre tonåren märkte att jag var smartare än min pappa. För några år sedan vara det bara o inse att mina barn hade passerat mig intellektuellt. Men jag är fortfarande tyngre än dem! Så det så!
Meriona
14-06-2010, 07:43
CITAT (storm @ 14-06-2010, 01:18)  ungarna får ha sitt språk ute med sina kompisar men hemma pratar vi svenska.jag kommer aldrig att ens försöka vara "hipp morsa" det är patetiskt Fast här var det ju frågan om att förstå vad de sa, inte att försöka vara hipp?
Red Top
14-06-2010, 08:18
CITAT (Meriona @ 14-06-2010, 08:43)  Fast här var det ju frågan om att förstå vad de sa, inte att försöka vara hipp?  Bry dig inte! Storm brukar storma in med korthuggna kommentarer. Inte alltid så vänliga.
Myosotis
14-06-2010, 11:16
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:14)  "F-n vad episkt mamma att du pawnade hans statement." Är det meningen att man ska förstå det?  Jag hade inte fattat ett dugg...
Meriona
14-06-2010, 11:23
Man kanske skulle skriva ett slags ungdomslexikon? Fast man skulle behöva uppdatera dagligen...
Chamomille
14-06-2010, 11:23
Utomjording  Ja, jag har väl en sån, fast han är 43 år. Och jag hade inte fattat ett dugg om han vräkte ur sig det som din son gjorde
Aqvakul
14-06-2010, 11:29
CITAT (Meriona @ 14-06-2010, 12:23)  Man kanske skulle skriva ett slags ungdomslexikon? Fast man skulle behöva uppdatera dagligen...  grejen är väl att vuxna inte ska förstå..
Meriona
14-06-2010, 11:30
CITAT (Aqvakul @ 14-06-2010, 12:29)  grejen är väl att vuxna inte ska förstå.. Näää nu är du allt bra misstänksam...
herkules
14-06-2010, 11:37
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:14)  Jag har lite svårt att hänga med i tugget liksom. "F-n vad episkt mamma att du pawnade hans statement." Är det meningen att man ska förstå det? Att allt är LOL det fattar jag, men detta blev lite för mycket....  härlig tonåring! CITAT (Ralf @ 14-06-2010, 08:06)  Nej jag bodde inte med en utomjording, men jag bodde med en intellektuell översittare som har flyttat ut. Jag minns hur det kändes när jag i övre tonåren märkte att jag var smartare än min pappa. För några år sedan vara det bara o inse att mina barn hade passerat mig intellektuellt. Men jag är fortfarande tyngre än dem! Så det så! haha det är en sak när de väl passerat en men tiden innan, när de tror att de gjort det, grrrrrrrrrr....
malcolm
14-06-2010, 18:41
Min utomjording består av en 21-årig son, han pratar begriplig svenska i den mån han säger nå´t men han har ett autistisktisk syndrom och är inte den lättaste att kommunicera med. Han är jätteduktig på datorer men sedan är det inte så mycket mer, frostade av frysen tidigare idag oich det hade runnit ut massor av vatten på golvet jmen inte kom han sig för att torka upp det. Plaskade runt i vattnet och gjorde mackor etc. men tanken på att torka upp infann sig inte.
bergvallmo
14-06-2010, 19:01
CITAT (malcolm @ 14-06-2010, 19:41)  Min utomjording består av en 21-årig son, han pratar begriplig svenska i den mån han säger nå´t men han har ett autistisktisk syndrom och är inte den lättaste att kommunicera med. Han är jätteduktig på datorer men sedan är det inte så mycket mer, frostade av frysen tidigare idag oich det hade runnit ut massor av vatten på golvet jmen inte kom han sig för att torka upp det. Plaskade runt i vattnet och gjorde mackor etc. men tanken på att torka upp infann sig inte. Härligt...plaskade runt i vattnet  Mina har inte autism, men jag tror min 17-åriga dotter också skulle låta bli att torka upp...Ni skulle se hennes rum
Dom pratar om dom apatiska flyktingbarnen. Jag tycker man borde ta itu med dom apatiska tonårsbarnen.
Aqvakul
14-06-2010, 19:47
CITAT (Ralf @ 14-06-2010, 20:36)  Dom pratar om dom apatiska flyktingbarnen. Jag tycker man borde ta itu med dom apatiska tonårsbarnen.
Bengalow
14-06-2010, 20:05
När vi flyttade ihop för ca 25 år sedan, så bestämde vi att inte skaffa barn ihop. Jesses, hur det skulle ha gått!! Vi blev med hund istället. Visserligen förstår vi inte vad den säger, men begriper gott och väl vad han menar. "-Skall vi inte gå ut snart?" Dessa bruna, bedjande hundögon...!!!
Mina utomjordingar har flyttat hemifrån för länge sedan  Nu är det nog mer så att gubben och jag ses som utmjordingar ibland av våra vuxna barn  när vi berättar om våra ungdomstid så brukar de flina och säga "att det var väl på stenåldern det" eller "vilken planet kommer ni i från "  fast de säger det med glimten i ögat :)Kan trösta er med att de växer upp och börjar tala "svenska igen"
Fniss, Motti, sant. Kompisens tonårsbarn kollade på honom som om han var utomjording när han pratade om dynamon på cykeln.. Och andra exempel..
netaave
15-06-2010, 11:54
Skrattar gott och igenkännande, men jag brukar fråga. Vissa av dotterns kompisar har lagt till mig på fejjan och begriper jag inte frågar jag. Med ålderns rättt får jag vara töntig och jag tycker det är så himla skönt
CITAT (Meriona @ 14-06-2010, 08:43)  Fast här var det ju frågan om att förstå vad de sa, inte att försöka vara hipp?   Förlåt att jag uppfattade frågan fel det var inte illa menat
*Stintan*
15-06-2010, 14:14
CITAT (Meriona @ 14-06-2010, 08:43)  Fast här var det ju frågan om att förstå vad de sa, inte att försöka vara hipp?  Det här kanske kan vara till lite hjälp även om inte alla ord finns med http://www.slangopedia.se/
Meriona
15-06-2010, 15:20
CITAT (storm @ 15-06-2010, 14:54)   Förlåt att jag uppfattade frågan fel det var inte illa menat  Ingen fara alls!  CITAT (*Stintan* @ 15-06-2010, 15:14)  Det här kanske kan vara till lite hjälp även om inte alla ord finns med http://www.slangopedia.se/WOW!  DET var en grym sida, nu kan jag kanske pawna lite till....
*Stintan*
15-06-2010, 16:21
Hittade den när jag försökte fatta vad min utflyttade marsian pratade om
kerstin z5-6
15-06-2010, 19:26
Har såna runt mej varje dag:) De är fantastiska tycker jag! man lär sig massor
Bengalow
15-06-2010, 19:34
Har du nytta av lärdomen kanske? Jag skulle fullständigt nonchalera sådant språk, och försöka lära dom att uttrycka sig på ren svenska istället. Men det kan dom kanske inte..... Hur pratar dom vid en jobbansökan?
Red Top
15-06-2010, 19:57
CITAT (Bengalow @ 15-06-2010, 20:34)  Har du nytta av lärdomen kanske? Jag skulle fullständigt nonchalera sådant språk, och försöka lära dom att uttrycka sig på ren svenska istället. Men det kan dom kanske inte..... Hur pratar dom vid en jobbansökan? Det märks att du inte har barn.
Huggorm
15-06-2010, 20:05
CITAT (Bengalow @ 15-06-2010, 20:34)  Hur pratar dom vid en jobbansökan? Hmm, kanske vi har en ledtråd till anledningen till den höga ungdomsarbetslösheten här
CITAT (Huggorm @ 15-06-2010, 21:05)  Hmm, kanske vi har en ledtråd till anledningen till den höga ungdomsarbetslösheten här  Inte alls, barns uppförande ökar med kvadraten på avståndet till föräldrarna.
mamamaggan
15-06-2010, 20:15
CITAT (Ralf @ 15-06-2010, 21:10)  Inte alls, barns uppförande ökar med kvadraten på avståndet till föräldrarna. Självklart , man är inte barn annat än inför sina föräldrar , det lönar sig inte att vara det med andra.  Och språket blir ett helt annat då också . Ungdomarna klarar mycket mer än vad vi föräldrar tror , det är därför de ska flytta så långt som möjligt från oss egentligen.
Meriona
15-06-2010, 20:48
CITAT (Bengalow @ 15-06-2010, 20:34)  Har du nytta av lärdomen kanske? Jag skulle fullständigt nonchalera sådant språk, och försöka lära dom att uttrycka sig på ren svenska istället. Men det kan dom kanske inte..... Hur pratar dom vid en jobbansökan? Jag har nytta av lärdomen för att då jag förstår vad de säger, främst till varann. Precis som jag tycker det hade varit roligt att lära mig lite mer finska för att kunna begripa vad finländarna säger osv. Inget konstigt i det. Och inte tror du väl ändå på allvar att de BARA kan uttrycka sig på det sättet?
Bengalow
15-06-2010, 20:58
Red Top...Jag har 2 barn, min fru har 2 och tillsammans har vi 9 barnbarn. Jag tillåter varken barn eller barnbarn att snacka fikonspråk med mig. Är det så att dom vill något, så får dom uttrycka det så att jag förstår i annt fall nonchaleras det. Dom lär sig fort. Finns det något löjligare än en tant/farbror, som bockar sig ned vid en barnvagn och pratar det dom tror är "barnspåk"?
Aqvakul
15-06-2010, 21:05
Det är helt naturligt att ungdomar delvis har sitt eget språk. Det är identitetsskapande. De allra flesta ungdomar är "tvåspråkiga", så det är inget handikapp i umgänget med vuxna.
kerstin z5-6
15-06-2010, 21:07
Alla mina studenter har jobb i sommar- de byter bara skepnad o blir vuxna då
Red Top
15-06-2010, 21:15
CITAT (Bengalow @ 14-06-2010, 21:05)  När vi flyttade ihop för ca 25 år sedan, så bestämde vi att inte skaffa barn ihop. Jesses, hur det skulle ha gått!! Vi blev med hund istället. Visserligen förstår vi inte vad den säger, men begriper gott och väl vad han menar. "-Skall vi inte gå ut snart?" Dessa bruna, bedjande hundögon...!!! Efter ditt tidigare inlägg trodde jag att du inte hade eller haft tonåringar i din närhet. Ralf, mamamaggan, Meriona, Aquakul och Kerstin z5-6 har sagt allt det jag menade med mitt inlägg.
Aqvakul
15-06-2010, 21:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-06-2010, 22:07)  Alla mina studenter har jobb i sommar- de byter bara skepnad o blir vuxna då  Precis..  de är underbart flexibla..
bergvallmo
16-06-2010, 05:57
Jag tror många föräldrar skulle bli förvånade om de visste sina barns kapacitet utanför hemmet. Vilken otrolig förmåga de har att interagera i vuxenlivet vid till exempel praoveckor eller då de har i uppgift att ge sig ut i samhället för att intervjua olika människor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|