Full version: odla i sand
PernillaJ
Tänkte plantera några plantor av gurka, paprika och tomat i krukor med sand och gräsklipp. Men när jag läser om Åkerstedts medtod verkar det som att blandningen måste göras på höten. Går det inte att göra bladningen nu? Någon som har erfarenhet?
Anja Danmark
Hej Pernilla -

du skal ikke blande det, men plante i rent sand og lægge græsafklippet ovenpå. Jeg prøvede med en enkelt chiliplante i en hink sidste år, og det virkede helt fint!

De andre ting, der skal blandes, er hvis man skal lave sin egen jordblanding - den skal laves i høsten.

mvh
Anja

Bassam
Hej

Om man planta i sand ska man ger mycket gödsel.

H:Bassam
KarinSKARA
Första året man odlar i ren sand med gräsklipp över, kan man behöva stödvattengödsla (lättare för växten att ta upp om man vattna med svag lösning varje gång).

Vet inte hur det funkar i kruka, för den sanden skall du väll inte odla vidare i nästa år.
Lägg brännässlor i vatten under 1-4 veckor, späd till svag Te-färg och vattna med detta så kommer det säkert att växa så det knakar.

Bassan // Gräsklipp är supergödning, finns inget billigare, bättre eller mer lättanvändligt
katah
Jag har odlat i sandhinkar nu två år och är inne i den tredje sesongen.

Jag tycker att det är ett mirakel att det fungerar, men det fungerar!

Jag har leca-kulor på botten och ett par dräneringshål på sidan av hinken 8 3-4 cm höjd så att det bildas en vattenreserv på botten.
Sedan sätter jag plantan i med sin jordklump och öser sand runt om.

Det är viktigt att man täcker sand över jordklumpen som annars riskerar torka ut snabbare än blixten.
Sedan ett bra lager klippt gräs över och komplittera gräslager ett par gånger under sommaren.

Jag vattnar några gånger även med guldvatten, då jag ser att det behövs.

Annars har jag en droppbevattning både i växthuset och ute på altanen.

Och enligt vad Åkersted säger så behöver man inte byta ut sand alls, det är det som är finessen med sandodlingen.
man sparar mycket jord i längden.

Jag har sytt nätpåsar till lecekulor och även runt jordklumpar så att dom inte blandas med sand.

på hösten eller på våren när det är dax att plantera om, lyfter jag bara upp påsen med jordklump,
häller ut sanden och skakar om lecapåsen och börjar om.

Det kan fungera att bara lyfta bort lite sand och breda en plats åt en ny planta på mitten, men
sanden klider lätt in i gropen och den nya plantan kommer inte ner i djupet ordentligt.

Jag har märkt att speciellt gurkan mår extremt mycket bättre i sanden.
Inga sjukdomar som tidigare var fallet och mycket längre skördetid !
rosita
CITAT (katah @ 16-06-2010, 16:21) *
Det kan fungera att bara lyfta bort lite sand och breda en plats åt en ny planta på mitten, men
sanden klider lätt in i gropen och den nya plantan kommer inte ner i djupet ordentligt.

Jag har märkt att speciellt gurkan mår extremt mycket bättre i sanden.
Inga sjukdomar som tidigare var fallet och mycket längre skördetid !

Katah, menar du att du sätter ner plantan med jordklumpen längst ner i hinken och sedan fyller på med sand?

Gurkan ska ju annars planteras högre upp för att undvika rothalsröta, men det behövs kanske inte när det gäller sand?

Jag provade att odla i sand i slutet av förra sommaren, men med dåligt resultat, så jag har inte vågat fortsätta i år unsure.gif
katah
När jag sätter ett lager lecakulor på botten (kanske 4-5 cm tjockt )
och sedan stoppar en gurkaplanta på den ( en liters kruka ) så har jag precis plats för 1-2 cm sand ovanför den jordklumpen och sedan plats åt 3-4 cm gräsklipp , då är hinken på brädden full.

Hur gjorde du Rosita, förra året, vad som gick snett ?
Bassam
Hej
Gräsklipp är bra och biligt men de behöver tid för att lösa näring som växter behöver snabb under sand plantering tack Karin , men Kata du planterar med hjälp av sand .
H:Bassam
rosita
CITAT (katah @ 16-06-2010, 22:41) *
När jag sätter ett lager lecakulor på botten (kanske 4-5 cm tjockt )
och sedan stoppar en gurkaplanta på den ( en liters kruka ) så har jag precis plats för 1-2 cm sand ovanför den jordklumpen och sedan plats åt 3-4 cm gräsklipp , då är hinken på brädden full.

Hur gjorde du Rosita, förra året, vad som gick snett ?

Jag planterade gurkplantan, som stod i en "vanlig" gurkkruka utan botten, i en hink (12l.) med leca på botten ca 5 cm, sedan sand och därefter plantan med kruka. Krukan som plantan stod i från början stod alltså upp några cm ovanför sanden. Sedan hade jag gräsklipp ca 5-10 cm överst, dock ej i den lilla krukan för att undvika rothalsröta. Så här har jag alltid gjort tidigare när jag använde jord. Jag gör på samma vis med alla tomater, paprikor och meloner också och det blir så bra!
katah
Dog din planta , eller vad som gick snett ?

Som jag berättade planterar jag hela jordklumpen in i sanden, rothalsen verkar klara sig sanden.
och sedan täcker jag med klippt.
ingrid fuxwall
Har satt mina squachplantor i sand i dag, om de klarar sig - det får vi se
evachris
Nu när sandfrågan kommit!

Jag är så nyfiken på det.

En fråga till

Går det att så frön i en sandbädd? eller fungerar detta endast på de plantor som är uppdrivna i jord?

mvh
Eva-Christin
ingrid fuxwall
CITAT (evachris @ 20-06-2010, 19:07) *
Nu när sandfrågan kommit!

Jag är så nyfiken på det.

En fråga till

Går det att så frön i en sandbädd? eller fungerar detta endast på de plantor som är uppdrivna i jord?

mvh
Eva-Christin

Jag har inget svar på din fråga men själv sådde jag en massa frön, täckte med sand och sedan på med fiberduk - berättar senare hur det gick
evachris
Spännande Ingrid!

Att du har sått direkt i sand.

Meddela gärna hur det går!

Om det inte fungerar så kanske man måste så i jord fast då blandar ju jorden sig med sanden.

Det låter otroligt bra att odla i sand. Jag vill inte ens tänka på hur mycket jorden har kostat denna vår.

mvh
Eva-Christin
Anja Danmark
Jeg har sat en del stiklinger i sand sidste år, og det fungerer rigtig fint. De sætter hurtigt meget fine rødder og er lette at plante om i rigtig jord...
Bassam
Hej

Det kan så i sand på grund att frö har näring som behöver från början.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon