Full version: Bygga växthus
Kullatorpet
Hej alla här ! Är ny här på denna sida & måste verkligen TACKA alla som skrivit inlägg. Det har hjälpt mej en del (även framöver givetvis) att bestämma mej hur jag vill ha det i mitt kommande växthus.
Idag har mannen grävt ut för blivande grunden. Jag har rensat ca 100 tegelstenar. Så nu ska brädor för grunden köpas in. Jag tänker beställa ett växthus från Glasbacken, det kommer att bli strax under 12 kvm.
(Tycker det är så snyggt med tegelgrund, passar bra ihop med vårt torp) Någon här som har ett sådant ?
Peztis
Välkommen hit!!!

Vad kul med växthuset, lägg gärna in foton så vi ser hur det framskrider.
Kullatorpet
Då har jag äntligen blivit klar med att lägga ut bilder (dock bara 2).
Men, jag har hela sommaren på mej att få det klart. Synd att man måste jobba &
som man säger: den som väntar länge....
pikelocator
Hej
Jag byggde ett växthus med tegelgrund för några år sedan.

Lycka till med bygget

038.JPG

036.JPG

037.JPG

035.JPG

029.JPG

028.JPG

021.JPG

010.JPG

Peztis
Men vad snyggt!!!

Dammen, var det tänkt som badkar först eller? Ser ut som det i formen.
Hur stort är växthuset?

Jag är DJUPT imponerad!!!! Måste titta på bilderna igen. biggrin.gif
Kullatorpet
CITAT (Peztis @ 30-06-2010, 18:22) *
Men vad snyggt!!!

Dammen, var det tänkt som badkar först eller? Ser ut som det i formen.
Hur stort är växthuset?

Jag är DJUPT imponerad!!!! Måste titta på bilderna igen. biggrin.gif

Ha,ha har inte tänkt på det. Det hade isåfall varit till lycka för hundarna.
Leonard91
Vi har pratat lite om växthus med tegelgrund här hemma också, men hur hög får kanten från marken med tegel vara för att det inte ska blockera allt för mycket ljus in i växthuset? Fungerar det med 40-50cm hög liten tegelmur mot grunden eller blir det för högt?
Följer tråden med spänning smile.gif
pikelocator
Hej igen.
Jag har fyra skift tegel runt huset, ca 30 cm. Dammen är inte så stor, ett par hundra liter ungefär. Tanken är att dammen ska skölja över kanten via ett fall ner i en betydligt större damm men jag har inte tagit mig samman och fått den stora gjord än...
Måtten på huset är 6 * 4,5 m + den lilla utbyggnaden till dörren.
En sak att tänka på när man bygger växthus själv är att börja med att prata med glasmästaren. Det gjorde inte jag och han fick skära alla glas både på längden och tvären. Detta gör det betydligt dyrare.
Kullatorpet
CITAT (pikelocator @ 30-06-2010, 14:19) *
Hej
Jag byggde ett växthus med tegelgrund för några år sedan.

Lycka till med bygget

038.JPG

036.JPG

037.JPG

035.JPG

029.JPG

028.JPG

021.JPG

010.JPG

Wohww va snyggt !! Ja tur att vi inte har såå stor tomt, man fick ju dra efter andan snyggt jobbat bravo.gif
Kullatorpet
CITAT (Leonard91 @ 01-07-2010, 08:19) *
Vi har pratat lite om växthus med tegelgrund här hemma också, men hur hög får kanten från marken med tegel vara för att det inte ska blockera allt för mycket ljus in i växthuset? Fungerar det med 40-50cm hög liten tegelmur mot grunden eller blir det för högt?
Följer tråden med spänning smile.gif

Vår mur kommer att bli ca 70 cm hög, ang ljusinsläpp så säger leverantören att detta räcker gott å väl.
Vi köper huset från Glasbacken. Westgarden har också en mur på ca 70 cm.
Kullatorpet
CITAT (pikelocator @ 01-07-2010, 09:41) *
Hej igen.
Jag har fyra skift tegel runt huset, ca 30 cm. Dammen är inte så stor, ett par hundra liter ungefär. Tanken är att dammen ska skölja över kanten via ett fall ner i en betydligt större damm men jag har inte tagit mig samman och fått den stora gjord än...
Måtten på huset är 6 * 4,5 m + den lilla utbyggnaden till dörren.
En sak att tänka på när man bygger växthus själv är att börja med att prata med glasmästaren. Det gjorde inte jag och han fick skära alla glas både på längden och tvären. Detta gör det betydligt dyrare.

Vi kommer att vara lite bekväma & köpa resten färdigt från Glasbacken så allt kommer i ett färdigt pkt .Kommer & kommer, vi hämtar det själv. Ligger nämligen så nära, också gynnar man småföretagarna i sin närhet.
Eleanor
Så kul att se era växthus med sockel av tegel. Håller själv på med ett. Långdraget projekt...men jag har inte så bråttom...egentligen wink.gif. 5 varv tegel hög blev vår sockel. Bakre väggen är murad betydligt högre, dels för att lagra värme & så ska det stå en gjutjärnskamin mot den.
Eleanor
Hrm... det var ju ingen direkt inspirerande bild jag fick in...ska se om det finns några andra....
lergell
tass
bullerbybo
Vi håller på med ett glasbacken-växthus just nu. Finns lite att se/läsa i bloggen om du vill: http://regnavdagar.blogspot.com/

Jag håller med om att tegelmur är snyggast, men det är rätt komplicerat att mura i tegel om man inte gått nån kurs eller så. Vi vågade oss inte riktigt på det då vi inte var säkra på att få tillräcklig stabilitet.

Tycker du borde ta så stort växthus som du får lov att bygga, dvs 15 om du bor i stan eller ännu större om du bor där man ej behöver bygglov. Det är ju svårt att bygga ut i efterhand och dessutom får man jämnare temperatur i ett större hus även om man inte odlar så mycket.

Kullatorpet
CITAT (bullerbybo @ 21-07-2010, 16:28) *
Vi håller på med ett glasbacken-växthus just nu. Finns lite att se/läsa i bloggen om du vill: http://regnavdagar.blogspot.com/

Jag håller med om att tegelmur är snyggast, men det är rätt komplicerat att mura i tegel om man inte gått nån kurs eller så. Vi vågade oss inte riktigt på det då vi inte var säkra på att få tillräcklig stabilitet.

Tycker du borde ta så stort växthus som du får lov att bygga, dvs 15 om du bor i stan eller ännu större om du bor där man ej behöver bygglov. Det är ju svårt att bygga ut i efterhand och dessutom får man jämnare temperatur i ett större hus även om man inte odlar så mycket.

Kul att läsa om ert växthusbygge, kommer att besöka din blogg fler gånger. Vårt hus är en storlek mindre än ert pga
att vi inte har så mkt plats. Men jag var inne på ett 9 kvm, men gick upp en storlek. I helgen gör vi sista murningen.
Skönt att läsa din blogg ang kanalplast, vi ska också ha det runt om.
fuchsian

Det var bra bilder av ditt växthusbygge. Hade gärna själv velat en större och med växter utanför och ev en murad grund, men det gick inte. Vi får bygga endast 15 kvarat och så mycket beskymmer som man har haft med våra grannar nedanför, så även detta växthus som vi köppte i Willab Garden på knappa 15 kvarat och sedan inga växter utanför pga att jordvärmeslangen går där, blev för mycket åt dem. Tur att vår mur ner till dem är en meter hög, så kom de inte upp utan skrölade med sina buteljer under sitt äppelträd, det är ett äldre par som hela vår gatans invånare undviker ..... vi väntar på att de körs till hemmet för de klarar sig inte själva så bra. Nya objekt att hacka på, skadar inte oss...

Men som sagt var, har vi på långsidan vanl. persienner där våra vilstolsryggar är mot, annar har vi nog fått der hela rätt så bra.
Bilder kommer senare ..... tummenupp.gif ... Fuchian ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon