Jag jobbar deltid på en blomsterbutik. Senast, eller fortfarande, så är det (har det varit) väldigt populärt med evighetsblommande krukväxter. Mitt tips brukar då vara Hibiskusar (som ni säkert kan förstå), men också andra växter, speciellt Kalanchoe. Den brukar jag nämna och tipsa om. Men det är inga som tycker om den. När jag frågar varför man inte tycker om den så brukar jag inte höra så bra svar. Dock märkte jag vilken fantastisk växt det är när jag upptäckte alla dess användningsområden. Först och främst finns den i så många olika storlekar och färger. Sen kan man ha den både inne och ute (sommartid). Och den kommer att blomma rikligt. Har du den inomhus så behöver du inte ens plantera om eller gödsla, för den kommer ändå fortsätta att blomma. Bara på ett villkor, den måste stå ljust, och det gör den om du ställer den på fönsterbrädan. Och då kan den stå i ren norrläge eller i full sol. Sen ska man ju vattna också, men tänk att denna växt även är torktålig.
Och denna är ingen "slit-och-släng" växt som man kan tro. Den kommer att fortsätta att blomma, även om det blir uppehåll. Uppehåll blir det oftast om man köper den på hösten eller vintern, för den kommer att blomma igen när dagarna blir längre. Alltså något att spara från år till år. Och som tur är det inget fel med bladverket (när den inte blommar), det är lite glansigt och frodigt. Och att den ska kräva total mörker under en viss period för att blomma om har jag aldrig förstått.
Dessutom är denna växt väldigt enkel att ta sticklingar i från. Sticklingarna plockas och kan se ut lite hursomhelst, och de stoppas i vatten och behöver inte täckas med plast. De rotar sig snabbt ändå.
Ni som ratade denna växt innan och såg den som en äkta "slit-och-släng" blomma, så tänk om!