Full version: Aubergine?
Anna F
Hej!

Är det någon som vet om det funkar att odla aubergine i Sverige, och i så fall hur??? Jag bor i zon 1.

Anna
Tesa
Visst går det, visserligen har jag växthus men de har ungefär samma krav som tomater så det går nog på friland, varmt och skyddat också. Särskilt om du bor i zon 1. Själv bor jag i zon 3-4 men har som sagt växthus.

Jag brukar så i februari men de tar lång tid på sig tycker jag, så man kan köpa färdiga plantor om man vill vara på säkra sidan.
I somras så lyckades jag jättebra med egenhändigt sådda plantor. Rima F1 från Impecta var det, tror jag. Mycket gödsel och vatten gav en ordentlig skörd. Trots att plantorna var ganska ynkliga när dom väl kom ut i växthuset... rolleyes.gif
Louise i Göteborg
Jag har också försökt flera gånger. Med betydligt sämmre resultat än Tesa. Mina tomater mår bra så jag tror nog auberginerna kräver lite mer av ett eller annat.
Men försök, det går ju för vissa (avundsjuk!).
Anna F
Tack!

Då ska jag absolut prova, för aubergine är så gott...

/Anna
Tesa
Jag kollade mina anteckningar och såg att jag hade Rima F1 (som f.ö var Weibulls) och Black Beauty från Impecta. Men alla plantor gav bra så det spelade kanske mindre roll vilken sort det var.
I somras gick det bättre än det har gjort andra år då jag fått en eller kanske två på varje planta.
Skillnaden är kanske den att jag gjorde djupa bänkar i växthuset som jag fyllde med VÄLDIGT god jord. Sen glömde jag att stänga av vattnet ett par gånger under sommaren så att jag fullkomligt dränkte växthuset men eftersom jag har upphöjda bäddar så gjorde det kanske bara gott tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon