Christa
Jag har två krukrosor stående och de har fått något vitt på bladen och de krullar sig. Ser ut som något slags mögel. Kanske mjöldagg.

Kan det smitta på andra växter än rosor?

Hade tänkt plantera dem i trädgården men det kanske är bäst att slänga dem snabbt innan det smittar något annat?

Red Top
Mjöldagg, som är en svamp, är artspecifik. Mjöldagg på rosor smittar alltså inte till andra växter. Bara till andra rosor.

Mjöldagg är svårt att behandla. Uppstår ofta pga för torrt klimat eller för mkt kvävegödning.

Bekämpas bäst med bikarbonat. Ta bort alla angripna växtdelar och spraya sedan med en lösning av 2 tsk bikarbonat+2 tsk såpa/liter vatten. Upprepa behandlingen 3-5 ggr med c.a fem dagars mellanrum, eller tills alla tecken på mjöldagg har försvunnit.

Ett annat recept är 2 tsk bikarbonat+½ dl mjölk/liter vatten. Det sägs att mjöldagg är laktosintollerant. giggle.gif
Dilara
Vill inte låta för Besserwisser, men de kan faktiskt smitta till alla andra växter. Hade ett år krukrosor i balkongen som fick mjöldagg, och de spred sig snabbt till allt från Petunior till Begonior. Det verkar finnas många olika sorters mjöldagg, vissa är rosspecifika. Men Rosor kan också få mjöldagg som inte är rosspecifika, om du förstår hur jag menar... Har du otur så...
Red Top
Är själv inte heller någon besserwisser, men utgår från det jag lärt mig av Maj-Lis Pettersson, en av Sveriges främsta experter på växtsjukdomar. Mjöldagg är värdspecifik. Om flera av dina plantor på balkongen drabbades berodde det säkert på att förhållandena inte var de bästa. För torrt, blåsigt, för mkt kvävegödsling, som jag skrev tidigare.

Begonia får t ex också en specifik sorts mjöldagg, som bara smittar andra växter inom begoniasläktet. smile.gif
Christa
Tack för svar! Jag skrev dock ett frågetecken efter mjöldagg eftersom jag inte vet om det är det.

Tycker ni att min beskrivning stämmer bra på mjöldagg eller hur ser man att det är mjöldagg?

ingrids
Jag tycker mjöldagg ser ut som om man har tagit riktigt fin, nästan vit, aska och strött över växterna så att det blir både lite större och lite mindre runda "ask" fläckar.
Red Top
Kajsa har en bra bild på mjöldagg i sitt album. Om du tittar där kan du ju jämföra. Jag lägger in en länk.

Kajsas album, mjöldagg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon