Har ett äppelträd som stått planterat i 2 år nu och började fundera på hur jag ska beskära
det, vill att det ska få lite höjd så ska man spara toppen och ta bort dom nedre grenarna eller?
Om ni har lust får ni gärna rita på bilden vad ni tycker jag bör göra... =)
Mvh / Martin
I första hand behöver tillväxten öka. Detta hjälper du till med genom att ta bort marksvålen (växterna och deras rötter) under kronan. Där lägger du kogödsel eller trädgårdskompost. Eventuellt behöver du också med spade luckra jorden ca 30 cm djupt runt den grop du grävde. Så ökar du trädets förmåga att utveckla rötter, och därmed en större krona med fler sidogrenar.
I andra hand: Stödvattna. 30-50 liter i veckan borde vara lämpligt.
I tredje hand: När trädet börjat växa - beskär på vårvintern. Vill du kunna sitta och gå under det tar du bort en eller ett par av de lägst sittande grenarna per år. När trädet sedan börat växa så får du mer att välja ibland i kronan. Idag bör trädet få behålla det lilla grenverk det har.
wow, det var utförligt... ok då ska jag stödvattna det och frigöra runt stammen!
Tack, ska följa dit råd och låta det vara ett par år till tills det växt till sig! =)
Hej,
Det är inte bara runt stammen som gräset ska bort om trädet ska växa mer. Dedt är under hela kronan. När trädet får fart så sker merparten av näringsupptagningen i marken under grenspetsarna och utåt. På ett så nyplanterat träd som du har tas näringen upp under hela kronan och en bit utanför. Slipper trädet konkurrera med gräset så växer det mycket bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.