den här busken som blivit hårt angripen av valpar, och sedan uppgrävd och flyttad har verkligen
sett sina bättre dagar, vad tycker ni jag ska göra med den, såga ner den helt och hållet eller kan man göra något med den för att försöka rädda den?
mvh / Martin
DykUnderYtan
14-06-2010, 11:16
Är det en rododendron? Ser så ut... i så fall skulle jag chansa och klippa/såga ner den till 20-30 cm och hoppas att den skjuter nya skott. Rododendron verkar vara riktiga överlevare, nästan svåra att ta död på.
Gunilla T
14-06-2010, 11:45
Oj, detdär är ingen bra miljö för trädgårdens drottning

försök att klippa ner så kanske den slår nya skott men den behöver nog lite omsorg också. Bort med ogräset och en rejäl jordförbättring med Rhododendronjord och okalkad, ogödslad blöt torv eller kompostjord.
Ge den en chans - du kan bli rikligt belönad!
ok, klipp ner den helt eller? alltså så att bara stammen är kvar några decimeter över jord eller klippa in grenarna?
Gunilla T
14-06-2010, 17:18
Jag skulle klippa in grenarna...
KarinSKARA
15-06-2010, 08:15
Du kan klippa så lågt som 20 cm över marken.
Finns det förgrening en bit upp, bör man hellre klippa 10-20 cm ovan den så man får en yvigare buske fortare.
Tycker mig se på din bild att du har 2 stammar nerifrån så klipp båda "lagom" högt. Svårt att se på bilden hur det ser ut riktigt.
Kan du inte rycka undan lite ogräs och ta nytt kort?
Gamla Roddar slår ofta på gammal ved så den klarar sig säkert. Dessutom är de ju inte gratis och lite tid bör man ha råd att lägga på dem.
Klippningen bör du göra så fort som möjligt så den har hela sommaren på sig att få ut nya grenar och hinna avmogna ordentligt före vintern.
det är bara en stam på den, men en förgrening är riktigt långt ner på stammen, ok så ditt råd är alltså att kapa 10-20 cm ut från varje förgrening på stammen...?
KarinSKARA
15-06-2010, 09:40
JA men jag skulle nog önska en bild på nederdelen utan ogräs, för är det som jag misstänker lite knotigt och snurrigt så skulle det kanske vara snyggare att spara lite mer.
Har du möjlighet att rensa och fota innan klippet?
jag ska försöka hinna med idag när jag kommer hem ifrån jobbet! =)
KarinSKARA
16-06-2010, 14:03
CITAT (swecul @ 15-06-2010, 10:50)

jag ska försöka hinna med idag när jag kommer hem ifrån jobbet! =)
Sådan panik är det inte, snällt att du vill försöka
Någon dag till eller från gör ingen skada.
Skynda långsamt är ett bra utryck för trädgårdssköttsel tycker jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.