Hej jag har en fundering.
Jag fick med en ganska stor misskött uppstammad rododendron när jag köpte huset för flera år sedan och nu undrar jag om jag kan kapa in grenar på den och börja om eller hur ska jag göra?
Den har en kraftig stam men sedan så är det glest med blad och den ser allmänt eländig ut. Det som förvånar mig är att den blommar fantastiskt varje år, översållad med blommor så folk stannar när de går förbi. Men jag vill ju även att resten, grenar och blad ska vara vackra.
Är det för sent att göra något åt den nu?
//Lille
Gunilla T
14-06-2010, 11:49
Visst kan du klippa ner den och forma till kronan och har du tur så kommer nya skott.
Men den behöver omvårdnad också...när har den senast fått gödsel! Rh. gödslas på våren och så en giva efter blomningen. Kanske lite jordförbättring också?
Den gödslades i fjol och ska även få en giva nu, tänkte även byta ut lite jord mot rododendronjord.
Kan jag beskära efter blommningen såg att de första knopparna börjat slå ut idag så nu är ju för sent eller ska jag rent av vänta till nästa vår fast det känns väldigt länge.
Gunilla T
14-06-2010, 16:43
Den bästa tiden att beskära Rhododendron är innan blomingen men jag har trädgårdsvänner som gjort det senare också och det har gått bra. Beror väl lite på i vilket skick växten är. Du gör som du vill...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.