Full version: omplantering?
Veganvarg
Hej!

Jag undrar när på våren man ska plantera om sina krukväxter?
Ganska snart, eftersom växterna redan nu börjar reagera på de längre dagarna, eller när det blivit vår på riktigt (i april eller så)?

Ska man plantera om och beskära samtidigt, eller ska det ena ske innan det andra? unsure.gif

mvh
/Ylva
Betty
Jag planterar om mina allt eftersom de börjar reagera på ljuset, februari ungefär. Jag har hört nånstans att det är bäst att inte beskära och plantera om vid samma tillfälle - växten riskerar att bli för stressad - men jag har då inte märkt nåt sånt... Det är säkert lite olika för olika växter, en del sorter är väl känsligare än andra. Sen beror det säkert också på hur gammal växten är - äldre och okänsligare... April är i senaste laget tycker jag. smile.gif
lolo
Hej! Jag planterade om samtliga mina växter i lördags. Fröer väntar jag med att sätta till i slutet av månaden eller senare beroende på växt. Tycker inte de verkar tagit skada än i alla fall. Nu har jag då investerat i bra blomjord för en gångs skull!
mvh Ann-Louise i Lycksele
pejori
det är dags nu.
så fort dom börjar vakna ska du sätta igång.
beskär bara om du måste, annas mår dom bäst om dom får vara ifred efter omplanteringen.

jag beskär bara klena och rangliga skott och rötter.
Eva i Skåne
CITAT (pejori @ 20-01-2004, 14:08)
det är dags nu.
så fort dom börjar vakna ska du sätta igång.
beskär bara om du måste, annas mår dom bäst om dom får vara ifred efter omplanteringen.

jag beskär bara klena och rangliga skott och rötter.

Är det inte de grova rötterna man kan gallra bort och spara de tunnare? wink.gif
Jag är inte så bra på krukväxter, men tror det är så jag lärt mig. unsure.gif
pejori
jodå det är rätt.
men tar du bara bort dom grova rötterna och lämnar dom klena kvar, har den inte mycket kvar att ta näring ifrån.
en bra tumregel är att det ska vara ungefär lika mycket under jord som ovanför.
de alra grövsta rötterna tas bort om dom tar för mycket plats i den nya krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon