Full version: Perennsådd
Fru JD
Finns det någon som kan och orkar tipsa mig om vilka perenner som är nybörjarperenner att börja så... Jag har väl prövat några gånger tidigare (halvhjärtat bara) men det har inte tagit sig. Har fått för mig att det är svårt att få perennfrön att gro.... Blir så avundsjuk när jag läser reportage och inlägg om folk som drar upp perennfrö på löpande band. Jag vill också.... Kan ni ge mig era bästa tips? naughty.gif
mamamaggan
Vilka som är bästa nybörjarfrön vet jag inte men jag brukar så lite perenner.

Jag sår dem ute på hösten. För att inte rensa bort dem på våren så brukar jag så dem i en pallkrage. Har gått bra hittills. Har för mig att det ska gå bra med de flesta perenner , läs vad som står på fröpåsen där får man ju råd om just den sorten.

Lycka till !
ingrids
Jag har sått mina första perennfröer nu i februari/mars (blodtopp). Har ingen aning om ifall den är en nybörjarväxt eller inte, men inga plantor har dött och det är bara ungefär två tomma hål där det inte blivit något.

Jag har ett kallt sovrum (11-13 grader vid fönstret) och fönstret mot norr och jag tror att det var det som gjorde att det gick bra. Jorden torkade inte ut eftersom det varken var varmt eller jätteljust och fröna grodde snällt. När det blev lite varmare ute åke de ut. Nu står pluggboxen ut i halvskugga och ganska vindskyddat, behöver vattnas ibland och tömmas på regnvatten ibland. Innan jag far på semester tänker jag sätta om i småkrukor och gräva ner dem i rabatten eftersom min lägenhetsvakt inte är så bra på blommor och de borde ha större chans på jämn fuktighet i en rabatt.
Fru JD
Måste genast googla på Blodtopp...... Jag har inte sått mina inomhus utan låtit dem hållas utomhus. Kanske mindre bra idé...

Såg bilder på blodtoppen nu. Vad fin den är... en riktig vävarväxt som säkert skulle bli fin lite här och lite där.
ingrids
Jepp - det är så härligt att ha massor av just vävare smile.gif

Fast ute metoden funkar ju bra för mamamaggan så jag skulle inte såga den helt - inte minst för att mina daggkåpor frösår sig hejvilt. Funderar själv på hur jag ska göra med aklejor - antagligen gräver jag ner mitt såddbrätte (?) i rabatten i höst med en fiberduk över.
flouee
Jag sådde mina första perenner i år och så gott som alla drog jag upp inomhus (efter någon månad ute i kylan). Det gick jättebra, trots att det säkert var 25 grader varmt. Det viktiga är att plantorna får ordentligt med ljus! Redan nu är anisisopen på gång att blomma, och de flesta har jag kunnat plantera ut i rabatterna.

De som jag upplevt som enklast är just anisisop, alunrot, lavendel (Munstead), akleja, aubrieta etc.

De sorter som har gått sämst är astillbe (vattnade nog för mycket) och de som fick stå kvar utomhus; de hade jag inte lika bra koll på som de som stod inomhus!
fuchsian
Till "perennesådd".
Jag fick en tanke om att de säljer ut med rabatt en del perenner, då skulle du få lite ögonfröjd och planera din frösådd till nästa vår, i god tid och utan stress. Sen finns det ju säsongsblommor för nån tia, det brukar jag använda mig av för att få lite färg i planteringar. Jag krukodlar för det mesta, har bara en pytteliten rabatt framför fontänen och dit stoppar jag det som blir över. Med dessa tankar önskar jag dig lycka till .... tummenupp.gif ... Fuchian
kerstin z5-6
Välkommen till frötok avdelningen JD mfl
Perenner är ju återkommande växter som år ett bildar rotsysten och stadiga blad , år 2 blommar de vanligtvis.
De kan indelas i två stora grupper-de varmgroende och de sk kallgroende
Sedan finns en del undantag de som tjurar länge eller behöver specialknep för att gro.

Varmgroende är de absoulut enklaste till dessa hör bla
Alcea-Stockrosor-två åriga men stannar genom självsådd
Delphinium-Riddarsporrar
Digitalis -fingerborgsblomma(2 årig)
Gypsophila Brudslöja
Stacys byzantina-lammöra
Salvia nemorosa - stäppsalvia
malva texM. moschata - Myskmalva
verbascum-Kungsljus -den går inte att misslyckas med, självsår sig flitigt :)med

Dessa härovan gror relativt snabbt i + 20 grader och tillhör de absolut lättaste att lyckas med om man är nybörjare

Kallgroende (kall stratifiering)
gror inte i kyla men behöver en kall period, därefter varmare för att få igång groningen:
Vissa Akleja hör dit, en del gror varmt med
Aconitum -stormhatt för att sedan gro ute under våren , alt tas in under ljus tidig vår
Gentiana-många sorter med flera
Dessa kan sås och ställas ut under snön
Specialare:
Blå bergvallmo gror i rumstemp men behöver svalt om natten för att utveckla rotsystemet bra.Annars lägger de sig o dör bara..
Kan lösas med att så i kallväxthus tidigt på våren/håll +3-4 grader bara nattetid eller att förvara sådden kallt tex i kylskåp till den grott -sen under ljus dagtid och svalt nattetid
Det finns så många sorter att du aldrig hinner så alla du vill under en livstid...
jag sår tidig vår 1 jan o framåt under vanliga kallvita lysrör-då har du stora plantor på våren, men det finns många sätt smile.gif
Lycka till!
K
mamamaggan
Nu ser jag att en del som du har under varmgroende har jag sått ute på hösten och fått väldigt bra resultat.

Riddarsporre och Fingerborgsblomma har jag höstsått ute , även Stormhatt , Stjärnflocka , Gullviva och Trädpion . Flera av dessa sprider sig och dyker upp på de mest konstiga ställen , speciellt Fingerborgsblomman .

Akleja sår jag direkt i rabatten i slutet av maj - början av juni . De är inte direkt perenner men återkommer ändå.

Finns nog olika knep men jag tycker det är väldigt bekvämt att göra så här , behöver inte bekymra mig om sådden och så nästa år har jag fina plantor att sätta ut.
kerstin z5-6
Ja som sagt inga råd är exakta, men Riddarsporre och Fingerborg ÄR varmgroende ,och det kan innebära att de gror om hösten är varm och sedan fryser bort hos mej.Fingerborg självsår sig så den kan dyka upp här och där
Gullviva däremot är kallgroende
Fast mest beror mina såråd på att jag vill ha full kontroll av mina sådder /växter, helst NÄR de ska gro..vilket inte är riktigt möjligt:)Och att jag vanliga år röjer mina rabatter tidigt.
När sånojan växt på sig köper man ju ofta frö från långavägar bort och ofta för dyr peng.. crazy.gif
Irene_L
Jag gör det enkelt för mig när jag sår perenner...så här gör jag:

I januari sår jag perennerna, låter sådden stå inne ett dygn, sen ställer jag ut den på ett bord på altanen, täcker med fiberduk. Sen får den stå där och gro sen när värmen kommer. Man får passa den så den inte torkar ut när värmen kommer.
Många perenner brukar gro!! tummenupp.gif

Fru JD
Tack alla för era svar!! De var till stor hjälp. Jag har insett att jag nog får ställa in mig på att få "skörda" perenner först nästa vår... trist men sant...... Jag blir glad när jag läser att stäppsalvia och anisisop är lätta att dra upp *håller tummarna för att detta gäller även när jag sår* då de är något av favoritväxter..
Jag får utrusta mig med tålamod (inte min starka sida) och inhandla lysrör så länge... Kerstin, här kommer en dumdum fråga, men hur långt över sådden ska lysröret placeras (håller i huvudet på att designa en såddvrå i källaren)
kerstin z5-6
Smart fråga! inte alls dum , viktig däremot
Sätt rören i någon typ av kedjor så du kan reglera höjden
Börja med 5-10 cm över sålådan o höj allt eftersom groddarna växer

Här kan du se lite bilder från mej
Sådd
Smarterchild
också nybörjare, men de som grodde bra för mig var kattmynta, lavendel, perovskia, penstemon, nävor och aklejor.

Hostor sägs vara enkla men jag fick inte upp en enda crazy.gif
kerstin z5-6
varmt o fukt till hosta så gror de bra, plastpåse på sådden
Fru JD
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-06-2010, 18:52) *
Smart fråga! inte alls dum , viktig däremot
Sätt rören i någon typ av kedjor så du kan reglera höjden
Börja med 5-10 cm över sålådan o höj allt eftersom groddarna växer

Här kan du se lite bilder från mej
Sådd

Oj Kerstin, du har verkligen gröna fingrar må jag säga...... Vilken otroligt imponerande samling av frö-sådder!! Tack för titten och inspirationen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon