Vi planterade en 55 meter lång Måbärshäck runt vår trädgård för 13 år sedan (zon 4).
Vi har en hörntomt mitt i samhälle...problemet är vår Måbärshäck som gör mig galen!
Med åren har den blivit klippt minst en gång per år runt midsommar vilket resulterat i att den blivit bredare och bredare för varje år....snyggt, jodå visst, det tycker alla som inte äger den, men nu till problemen....
Det växer div. buskgrenar (av både lönn och hassel m.m) och högt gräs och något slags långa revor inuti och högt över häcken.
Vet inte hur jag ska få bort allt detta...klipper man av grenarna så blir det ju bara etter värre när de vuxit fram igen, de grenar sig ju ännu mer då.
Har funderat på att klippa ner hela häcken till ca 30 cm (föryngring)...eller är den kanske redan för gammal för det? Det kanske inte blir några blad på de grenarna eftersom de är så förvedade?
Har funderat på att gräva bort allt och sätta upp staket istället (men det skulle kosta jättemycket så det är sista utvägen isåfall).
Gräva bort allt och sätta andra buskplantor.....VILKA skulle isåfall passa, det bästa vore att de ska ha glest med basgrenar längst ner vid marken så man kommer åt att rensa vartefter.
En annan bra egenskap vore om man slapp klippa den varje år.
Min kropp orkar inte med denna häck vi nu har p.g.a sjukdom och medicineringar, så alla tips och råd mottages å det varmaste.
/Karin