kollonikompis
14-06-2010, 14:36
Boxbom har jag satt i äggkartonger, stjälkar av buske. Dom blir bruna... Troligen för mycket vatten. Jag såg på Trädgårdsfredag förra året, hur hon tjejen gjort stickling av buxbom.
Vindruva har jag satt i två hinkar med sand. 10 pinnar, á 15-20 cm. Verkar må bra. Bladen är i alla fall gröna...
Av 10 svarta vinbär är det två grenar kvar på grund av långsamt handhavande från min sida. Står i plåtburk med jord i. Gröna blad. Verkar må bra.
Min fråga rör primärt buxbom. Vad gäller egentligen??
KarinSKARA
15-06-2010, 09:20
Runt kanten på krukan med såjord eller grus/sand och pyttelite jord precis som med Pelargoner
Brukar aldrig vara svårt.
Jag har alltid mina sticklingar av ALLA slag, stående på ett lågt fat som ALLTID har vatten.
Torkar jorden under några timmar kan det döda nyutkomna rötter.
Ta lite nya, inte för långa, max 1 dm. Det är inte försent än och låt de andra stå om du har plats för du får säker rötter på dem också.
kollonikompis
15-06-2010, 12:47
Tack för svar!
Jag har äggkartongerna på en bricka av trä... sån där sjukhusvariant, du vet. Jag tror inte dom är så vattenbeständiga...
Sen har jag avklippta mjölkkartonger som jag tänkt fortsätta odla i, när det tar sig till lite större plantor. Kanske två-tre plantor i varje kartong? Inga rötter har kommit ännu.
Nu har jag plantorna inomhus. Tror det är bäst tills vidare... Jag är ingen duktig odlare! Jag producerar fortfarande rätt mycket misstag...!! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.