Full version: Vad i all världen?
pelargontjejen
Har hittat små gröna rackare ( stora som en halv myra typ) som sitter på undersidan av bladen på mina växter, de flyger dit de jäklarna mad.gif typ överallt är de.. Vad är det för varelser? Vad ska man göra åt dem?

Mårbacka
Låter som bladlöss, kan det vara det? Bladlöss. Jobbiga rackare alltså. Man sprutar plantorna med såpa + vatten (hård stråle).
Åsa, mälardalen zon 2
+Buskar, träd och liknande klarar sig faktiskt väldigt bra även med bladlöss, det går i stort sett inte att få en bladlusfri trädgård. Jag tycker dock det brukar bli värre ifall man sprutar för då tar man ju även död på nyckelpigor och liknande så i nästa skov förökar de upp sig ännu bättre.
KarinSKARA
Läste någonstans för evigheter sedan att bladlössen föredrar vissa växter = ensidig kost.
Sprutar man på ett ställe flyttas problemt och värre skador uppstår eftersom de då måste testa överallt för att hitta lika smakfull mat. Vet inte hur väl det stämmer.

Bättre för miljön än att spruta är att ta på en handske och klämma dom man kommer åt, så blir det åtminstonde lite färre på den plantan och de flyttar åtminstonde inte till nästa växt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika arter bladlus en del går på många olika växter medans andra enbart går på ett eller ett fåtal växtslag.
pelargontjejen
Här kläms det bladlus för full och det märks faktiskt redan skillnad flirting.gif Har märkt att de gillar petuniorna och Blomman för dagen bäst.. men jag jagar dem flitigt flirting.gif
KarinSKARA
CITAT (pelargontjejen @ 15-06-2010, 20:38) *
Här kläms det bladlus för full och det märks faktiskt redan skillnad flirting.gif Har märkt att de gillar petuniorna och Blomman för dagen bäst.. men jag jagar dem flitigt flirting.gif

Duktig tjej. Det är också min mellodi.
Ju mindre gifter vi använder, desto bättre mår moder jord tummenupp.gif
pelargontjejen
CITAT (KarinSKARA @ 16-06-2010, 14:38) *
Duktig tjej. Det är också min mellodi.
Ju mindre gifter vi använder, desto bättre mår moder jord tummenupp.gif

Ja och jag såg igår att det gett resultat flirting.gif Vet du om spindlar tar lusen? Har en del spindlar här och var på växterna, de får vara där ifall de tar lusen flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon