Full version: Pelarasp
kira
Har fyra pelaraspar,nu ser jag att det kommit svarta blad på alla fyra asparna.Bladen är svarta eller svarfläckiga samt att vissa blad rullat ihop sig .Har försökt se om det finns ohyra men inte hittat något.
Träden är nyplanterade.,alltså inte gamla träd.
Vet någon vad det kan vara?
Bassam

Hej

Jag tycker att Svampen attackera dem på grund att du har dåliga jord med dålig väldränerar .

H:Bassam
kira
Kan så vara men planterade två förra våren o de har mått bra,två i år o nu har samtliga träd svarta blad.
Funderar på om det är något specifikt för i år på pelaraspar eller så är det som du skrev.
Tack för att du svarade.
A.S.
Hej Kira!

Ser att det här är en gammal tråd men jag har precis samma problem med mina pelaraspar, planterade för ett respektive två år sedan, och nu undrar jag om du möjligtvis har mer info kring vad detta kan bero på.
Huggorm
Jag vet inte vad det beror på, men vanligt aspsly i små storlekar brukar ofta vissna i topparna och få löv som är svarta eller svartfläckiga. Angående dränering så är det nog ingen fara, asp tål sådant bättre än de flesta andra trädgårdsträd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon