Peztis
Jag gjorde pizzadeg i lördags men gjorde inte av med allt så jag la degen i en påse och la den i kylen, den har jäst en gång 30 min.

Jag har gjort så förut men då gjort vitlöksbröd av det dagen efter (blir såååå gott!) men nu har det ju legat några dagar till, tänkte göra vitlöksbröd av det imorgon.

Frågan är alltså, hur länge klarar sig jästsvamparna i kylen?

Ska jag ta fram degen idag och låta den jäsa lite och slänga in den igen tills imorgon?

Vill inte göra brödet idag, det blir godast när det är färskt.
ingrids
Hm, nu håller jag ju mest på med surdegsbröd men generellt sett dör inte jästen av att stå i kylskåp, den saktar in. Det som kan hända är att degen överjäser (vilket kan hända även i kylskåp, tro mig) och då får man peta ihop den och hoppas att den finns nog med "energi" kvar för att degen ska orka resa sig igen.
Peztis
Tack ingrids!

Jag bakade korvbröd av hälften av degen igår, de blev goda men jag tycker att de borde ha jäst lite mer, borde nog ha stått lite längre.
netaave
CITAT (Peztis @ 14-06-2010, 17:26) *
Jag gjorde pizzadeg i lördags men gjorde inte av med allt så jag la degen i en påse och la den i kylen, den har jäst en gång 30 min.

Jag har gjort så förut men då gjort vitlöksbröd av det dagen efter (blir såååå gott!) men nu har det ju legat några dagar till, tänkte göra vitlöksbröd av det imorgon.

Frågan är alltså, hur länge klarar sig jästsvamparna i kylen?

Ska jag ta fram degen idag och låta den jäsa lite och slänga in den igen tills imorgon?

Vill inte göra brödet idag, det blir godast när det är färskt.

Frys degen i stället, jästsvamparna dör inte av det som man kanske annars tror
Peztis
Bakade brödet idag och det blev jättemumsigt och jäste helt ok!
ingrids
Jäst är tåliga saker smile.gif
Och man kan absolut frysa som Neta skriver, men vad jag förstått så funkar inte alla degar riktigt lika bra att baka från fryst. Jag har flera recept på hemgjort bake-off bröd (i och för sig otestade av mig) och medan jag snokade rätt på de recepten läste jag texter som verkade gå ut på att det bör vara vissa proportioner gluten/jäst för att fryst bröd ska bli rikigt bra. Vet inte om det är sant, har sedan dess som sagt snöat in på surdeg.
netaave
Har gjort det här och det blev jättebra

Frysta frallor färdiga för ugnen
24 st

50 g jäst
6 dl mjölk
2 msk rapsolja
2 tsk salt
2 msk socker
1.5 dl rostade solroskärnor
13-14 dl ljust lantbrödsmjöl

Smula jästen i en bunke
Värm mjölken till 37 gr och rör ut jästen i det.
Tillsätt olja, salt, socker och mjöl.
Arbeta kraftigt till en smidig deg.
Låt jäsa under duk i 30 min.

Ta upp o knåda degen lätt på mjölat bord.
Forma först till en rulle, dela i 24 bitar som formas till 24 bullar.

Lägg på bakpappersklätt underlag som ryms i frysen.
Jäs under duk 30 min.
Ställ dem genast i frysen, efter ca 3 timmar är dom frysta och kan förpackas i fryspåsar.

Bullarna kan sedan gräddas från frysta på två sätt.

1. Ställ en plåt med bullar mitt i KALL ugn.
Värm den till 225 gr
Bullarna är färdiga efter ca 20 min.

2. Låt plåten med bullar först stå i rumstemp medans ugnen värms till 250 gr
Grädda i mitten i 10 min.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon