Petran
Hej, hej !
Bytte idag till mig rhizomer av kohleria, en planta hoya samt små orotade plantor av episcia. Kan någon hjlpa mig hur jag skall sköta dessa. Hittar ingen bra info på nätet. rolleyes.gif
sophie
Kolla denna nya hemsida
Hoppas du får tips.-.
http://www.gesneriasterna.se/
Mvh As
Ina
Vad är det för Hoya? Det finns en sån' massa sorter så det kan vara svårt att ge ett generellt råd... unsure.gif

Trevlig Hoyalänk!
Petran
Det är en Hoya carnosa
Tricolor el. variegerad (tror variegerad)
unsure.gif
Ina
Då vill den nog ha det ljust - inte norrfönster eller inne i rummet alltså utan gärna väst- eller söderfönster. Om man har den i söderfönster kan det nästan bli lite för mycket av det goda mitt på sommaren... Vatten - ganska sparsamt, men inte "kaktussnålt". Om bladen börjar bli rynkiga, tunna och sladdriga har den fått för lite vatten, dom skall kännas tjocka och spänstiga.

Vad det gäller jord finns det nog nästan lika många tips som det finns Hoyaodlare.. wink.gif
En något luftigare blandning är vanlig blomsterjord brukar rekommenderas. Du kan, när du planterar om, ge den lite små lecakulor och/eller vitmossa i jorden. Själv kör jag med 50/50 av blomjord och vitmossa till mina Hoyor och till rotning av sticklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon