Full version: Onödigt jobb?
kerstin z5-6
Känner ni mej sen förr vet ni orsaken om inte:
jag har av olika anledningar inte kunnat ta hand om min trädgård normalt -inte i vår
I alla år har jag
Räfsat gräsmattan på våren-inte i år-den är nu så tjock o snabbväxande att en slåtterbalk inte hinner med..

Nogsamt tagit bort klippt, gått på knä för att få bort allt fjolårsris från perennerna, tar 2 v ung att göra, samt kört detsamma till kompost, sen kämpat i tre v för att få bort all våtarv som genast grodde i ljuset på den bara jorden.
Inte i år
bara brutit av dem smulat lagt inne i rabatterna , räfsat in det som låg utanför så det inte skulle se för horribelt ut..

NU
Ingen eller lite våtarv, rabatterna snart uppvuxna, av riset inte många spår kvar nu
HAR JAG I 12 år gjort detta i onödan???
Boink -cry-.gif

Jag har massor av rotogräs som tagit över under denna tid, så jobb har jag.men tänk så många rosor jag hade hunnit plantera under den tid jag pysslat med detta..stöön
K
Chamomille
Ånä. Hade du inte gjort något hade du haft ogräs upp till armhålorna trostar.gif
Aqvakul
En trädgård ska inte vara perfekt... Dessutom så har du ju faktiskt kommit igen efter en jättejobbig tid.

Våga njut! kompiskram.gif
kerstin z5-6
Gör, men tänker aldrig mer räfsa gräsmattan , bara risk för sorkpest med det likaså perenna gojset..
ingrids
För mig låter det som om du gjort med dina rabatter nu som de gör i parkerna i Enköping - jag tror de har en mojäng istället för att bryta och smula för hand. Jag tror till och med jag har en bok om parkerna där där de talar sig varma för att mest bara låta det hela vara så långt det går.
Wilmer
Jag undviker bar jord och rensar lite lite ogräs där det lilla som orkar fram, desto mer i odlingsbädden. Krattar aldrig en gräsmatta. Myllar ner perennklippet tar bort det värsta. Men så får vi pikar för hur det ser ut. Men hos oss växer det och blommorna ser glada ut. Innan det växer till sig på våren stör det vissa att de inte ser bar lerjord mellan plantorna utan jordförbättring (växtdelar från förra året).
hattstugan
Ang Enköpings Parker så går man med trimmer tidigt på våren och slår av fjolårs riset! Det är den enda näring som tillförs i våra fina Parker! Och de är ju kända Världen över!
kerstin z5-6
Ja jag har läst om det.Har trimmern på rep nu så det blir ju utmärkt.Grannar saknas ju i princip:)
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 14-06-2010, 20:19) *
En trädgård ska inte vara perfekt... Dessutom så har du ju faktiskt kommit igen efter en jättejobbig tid.

Våga njut! kompiskram.gif

En trädgård kommer aldrig att bli perfekt .... det ser ju växterna till att man har att göra nästan jämt. Det handlar ju om levande ... det som växer eller inte vill det...Va trist det vore om man inte har lite småpyssel om sina raringar efter allt jobb man har gjort innan man fick dom dit och även att trivas ..... jag brukar de en tacksam tanke till mina växter när jag putsar till dom eller ser nya knoppar att spricka .... biggrin.gif det är kärlek ... Fuchian ..
Maggan H
Lite pyssel med perennerna är bara roligt-om man har tid-men ingen gör det ute i naturen, det tar hand om sig självt, mer eller mindre. Det stora riset är nog praktiskt att bära bort, om inte annat så ser det skräpigt ut.

Men onödigt, Kerstin, nej, för det gav dig väl i alla fall tillfredsställelse att dona i jorden? (Med eller utan loppor....) Och samtidigt kolla över och se vad som klarat vintern.
kerstin z5-6
Mja..jag hade nog heller gjort annat :)Jag känner att lusten att så är tillbaka värre än nånsin ..tex
Har en känsla av att nästa vår har jag trizilloner småplant att skola om.
Bära bort ris och räfsa är dödens tråkigt och inte så bra för vare sej min wiplash eller mitt hjärtfel.
Slut med de from nu smile.gif
Nu återstår bara att lära sej köra åkgräsklipparen utan att välta,samt komma på hur jag ska orka dra igång den själv ... ninja.gif
Maggan H
Oj, skaffa en med elstart istället! fear.gif

Men det är ju hur kul som helst att lusten att så är tillbaka tummenupp.gif -det är ju faktiskt, i mitt tycke, det roligaste av allt! Väntan, att se det gro och växa upp! yes.gif
kerstin z5-6
hm..skaffa.. tror jag avskaffar gräsmattan i stället och köper vingar, jag menar rosor för pengarna yaay.gif blink.gif
Wilmer
Gör en perenndjungel av gräsmattan bravo.gif du som är så bra på frösådder!!
kerstin z5-6
Hm smile.gif Ja i alla fall delar av den Funderar på gruscirkel på framsidan,med fler planteringar än nu och behåller en rektangel på baksidan.Den kvarvarande blir ändå stor nog att bygga ett par hus på whist.gif
skogstroll
Jag har kapitulerat mot ogräset jag... sambon trimmade med grästrimmer i "gräsmattan" (ogräsmattan kanske mera...) och då såg det ju i alla fall lite städat ut.

Försöker rensa ogräs i de rabatter jag har men de är snabba de rackarna, segt jäkla gräs och tusen nävor. Har en perennrabatt som är topp om det inte var för näv-eländena som sprider sig som böldpest ranting.gif hoppas orka fixa allt på semestern...
fuchsian
CITAT (skogstroll @ 16-06-2010, 10:50) *
Jag har kapitulerat mot ogräset jag... sambon trimmade med grästrimmer i "gräsmattan" (ogräsmattan kanske mera...) och då såg det ju i alla fall lite städat ut.

Försöker rensa ogräs i de rabatter jag har men de är snabba de rackarna, segt jäkla gräs och tusen nävor. Har en perennrabatt som är topp om det inte var för näv-eländena som sprider sig som böldpest ranting.gif hoppas orka fixa allt på semestern...

Hej skogstroll, .... instämmer, ibland tar naturen över och det gör de illa kvickt. Har en rabatt som är halvfärdig och nu är det så varmt att det sitter som ett berg, ogräset, menar jag. den hann innan jag hann dit, men första bästa regndag, så ryker dom. Har nu avskärmat den odlade delen från ogräsdel med en lite dike ... sweatingbullets.gif de kommer inte att ta över ..... Fuchian
Överbölingen
Kerstin!
Jag minns examensskrivningen i taktik på kadettskolan. Innan vi fick vända på Brigadchefens ”beslut i stort”, så skrev jag på kladdblocket: VAD ÄR UPPGIFTEN! Som bataljonschefer skulle vi sedan lösa en uppgift med massor av smådjävlar runt kröken. Alltnog så klarade jag fällorna.
Min lösning blev lärarlösning men med kommentaren: ”Försök uttrycka dig lite mer militäriskt”. Ännu har jag inte lyckats med den saken.
Men å andra sidan är din comeback i trädgården enligt den princip jag hyllar. Fixa det du ska. Det är alltid det som gäller. Någon historisk figur lär ha sagt att ”ändamålet helgar medlen”.
Ha det bra Kerstin! Gott att du är tillbaka.
Anki V
Det är nu några år sedan jag slutade räfsa gräsmattan och att städa bort ”fjorårsriset” ur rabatterna.

Det gick väl någon väg när jag bara hade en par, tre rabatter…men nu börjar det bli ganska många. Eftersom jag bara har helgerna/semestern på mig så måste jag gena en del.

Gräsmattan får klara sig……när revsmörblomman tagit över för mycket kör jag ”mossrivaren över revorna och rycker upp det värsta.

I rabatterna smular jag sönder det värsta och sedan täcker jag med ca 10 cm ”ko på påse”. Det ser snyggt och prydligt ut med ganska liten arbetsinsats. Efter några veckor har perennerna vuxit upp och är så tätt att ogräset inte har en chans.

Nya rabatter vaktar jag första sommaren och tar konsekvent bort minsta tillstymmelse till rotogräs……fröogräset ser jag inte som något större problem.

/Anki
kerstin z5-6
SÅÅ skönt Anki!
Tack överböle.. särskilt nu när sonen helt plötsligt beslutat att bli en i sån..officer ..Jag visste det det är hans natur..ungefär som att vissa rosor som är vackra har de flesta taggarna coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon