tasun
Jag har fått in någon sattyg i jordgubbslandet. Det började så smått i ett angränsande grönsaksland. Sprider sig med fart ut över jordgubbarna. Stora gröna blad, upp till ett par dm i diam. Vita hårda rötter som lätt går av.
Någon som känner igen? Och vad är att göra för att bli av med detta elände om det nu går.

Tasun
Bassam

Hej

Du kan ta bort dem på handen gör det en gång varje vecka.

H:Bassam
Gossen Ruda
Det finns inget som inte Roundup biter på. biggrin.gif Obs att hur mycket du än använder på ogräset så påverkas varken jordgubbsplantorna eller jordgubbarna. Om du inte råkar spruta direkt på plantorna. Pensla eller stryka är bättre. Fast nog skulle det vara roligt att veta VAD du bekämpar.
CillaM
Ser ut att vara nån sorts skråp. Googla på namnet. Min rekommendation är att skaffa markduk, täcka den marken du vill odla på, eller än bättre använda markduk och sedan pallkragar som du fyller med jord. Odla i dessa. Under tiden kan du täcka den mark där skråpen växer med markduk och låta vara täckt i några år. Förhoppningsvis så försvinner all skråp.
tasun
Tack CillaM:
Ditt svar ledde mig till lösningen av problemet. Det är med all säkerhet vanlig hästhov som är mitt ogräs. Kom på att det faktiskt var några blommor i landet i våras. Är inne på samma lösning som du föreslår - täcka med presenning ett par år. Måste det vara en svart eller går det med en vanlig grön?
Ett tack till alla er som har svarat på min fråga.
Gossen Ruda
Färgen har ingen betydelse, bara den inte släpper igenom ljus. Markduk brukar fungera bäst eftersom den släpper igenom vatten. Obs att all mark där du har ogräset måste täckas och det i ett par år.
mIkEtReE
Ursäkta att jag går in i tråden men jag har ungefär samma problem och jag har rensat ut hela området men det lär komma tillbaka. Har köpt hem markduk och har plantorna i marken just nu. Men min fråga är om jag istället skall gräva upp plantorna och lägga ut duken för att ställa pallkragar på duken och sedan plantera tillbaka jordgubbsplantorna? Eller skall jag låta plantorna sitta kvar och enbart skära upp duken vid själva plantan.
Kommer plantorna klara sig denna säsong i alternativ 1? Och hur gör jag med jordbädden i lådorna för att de skall ha störst chans att klara sig. Köper jordsäckar och gödsel?

Jag är totalt nybörjare och har fastnat för att hålla på i trädgården och vill lära mig så mycket som möjligt!
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2010, 22:19) *
Färgen har ingen betydelse, bara den inte släpper igenom ljus. Markduk brukar fungera bäst eftersom den släpper igenom vatten. Obs att all mark där du har ogräset måste täckas och det i ett par år.

Nope. Inte markduk (fiber). Det växer igenom den. Det skall vara den varianten som finns på plantskolor. Den är i plast med gröna ränder. Då dör det. Fast det kanske var den sorten du menade?

Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 09:25) *
Nope. Inte markduk (fiber). Det växer igenom den. Det skall vara den varianten som finns på plantskolor. Den är i plast med gröna ränder. Då dör det. Fast det kanske var den sorten du menade?

Japp.
tasun
Hej alla!
Återkommer till min fråga ang mitt jordgubbsland. Har fått klart för mig att det är tussilago som invaderat mitt land. Kommer att täcka över med en presenning. Nu till min nya fråga. Marken är ganska lerig. Är det helt fel att lägga ett lager med 1 årig kompost under presenningen?

Vi höres...
Cilla
Geotextil är nog det som menas. Helt suverän, men dyr. Fast det finns handelsträdgårdar och odlare som slänger dem när de fått några revor, och då kan man till och med få helt gratis om man skapar god kontakt.

Geotextilduken har jag hur bra erfarenheter av som helst. Visst kan man passa på att lägga kompost under den. Och även om man inte gör det så blir det ett härligt liv i marken under medan ogräset dör. Som en markkompost i sig själv när maskar och mängder av andra jordedjur bryter ned döda och döende ogräsrötter.

Regnet släpps igenom men inte ljus. Jorden hålls fuktig för att avdunstningen minskar och det gynnar maskar och andra. En jord som fått en geotextilduk över sig ett par elelr kanske till och med tre år är som en dröm att jobba med.

Näst bäst tycker jag att pressenning är, men det ska vara de billiga, lätta varianterna som släpper igenom regn. De håller inte lika länge, släpper igenom aningen för mycket ljus och vissa ogräs klarar att sticka hål på dem - dock inte alla ogräs.

Efter det tycker jag att trasmattor och tidningar kan fungera, åtminstone om det rör sig om ogräs som dör efter ett eller ett par år. Nackdelarna med dessa är att de lämnar skräp efter sig. Jag har fortfarande efter fem år mängder av trasmatteremsor i jordarna. Ingen fara med det, men ger lite skräpkänsla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon