Törnsångare
14-06-2010, 21:58
Hej!
Jag sådde perenner i vintras bl.a. en Hornrapunkel som kom upp fint. Nu tycker jag inte att bladen ser ut som på bilder jag har sett på nätet. Så nu undrar jag om någon känner igen detta, tycker själv att det är lite viollika blad. Jag kan ju ha blandat ihop fröerna, jag sådde samtidigt Studentnejlika, Dysterpenstemon och Blå gräsfibbla (den är jag säker på att det är rätt). Det kanske är riktigt men jag känner mig osäker...
Tack på förhand!
Törnsångare
[attachment=51050:S_dd_2.jpg]
Eva 33c
14-06-2010, 22:09
Det kan vara rätt trots allt. De första bladen som kommer på hornrapunkeln har just sån där hjärtform, bladen längs stänglarna sen ser annorlunda ut. Nu är det mörkt ute, men jag har några plantor från i fjol tror jag som jag kanske kan ta en bild på i morgon.
Törnsångare
14-06-2010, 22:17
Eva, tack för snabbt svar! Det var rekord tror jag!
Jag vill gärna se bilder på dina rapunklar om du orkar. Det är lurigt med sådder ibland, i synnerhet de som stått ute hela vintern. Lapparna eller pinnarna med text har försvunnit eller är oläsliga. Jag har flera sådana krukor som börjar komma upp. Men den här hade jag skrivit ordentligt på så det var retligt när det började se knepigt ut.
Ha det bra och sov gott/Törnsångare
Helen i Piteå Zon 5
14-06-2010, 22:42
Håller med Eva om att din planta på bilden är Hornrapunkel
Törnsångare
16-06-2010, 20:41
Tack för era svar!
Då kan jag känna mig trygg och ge bort lite plantor, hade varit skämmigt om det var fel!
Ha det bra/Törnsångare
Jag snor helt sonika tråden eftersom jag har samma fundering. Vad är det som bor i min kruka? Se bifogade bilder...
Jag gick bananas och sådde frön från allt jag kom över i våras, och trodde först att det här var en papaya... men efter lite bildgooglande tror jag att jag har uteslutit det. Är det bara ett uselt ogräs jag närt vid min barm?
Tack på förhand.
DSC00067.JPG
DSC00069.JPG
kerstin z5-6
23-06-2010, 19:15
papaya är det inte..jag tror det är ogräs jag
Ok, tack för det. Det är ju lite exotiskt att ha i kruka det med kanske
Ingen som kan specificera närmre?
spacepingo
01-07-2010, 20:12
De gula korsblommiga (som den troligen är) finns i mängder och är svår att artbestämma från bilden. Troligtvis ser den inte heller riktigt ut som den hade gjort i naturen.
Kanske kan det vara någon kålart
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/brass/welcome.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.