Full version: Kaktusfrågor
aegd
Hej jag har någon form av pelarkaktus(den är lång och smal). Den måste vara mer än 10år gammal nu å de senaste åren har har den verkligen börjat växa, var bara runt 5cm då jag fick den å nu är den nästan 70cm hög och börjar bli väldigt ranglig.

Jag vet att man ska kunna kapa av dem för å sedan sätta om delen man har kapat av. Har försökt söka fakta om detta på internet och i de få böcker som fanns att låna på bibblan, men hittar nästintill ingen info om detta.
Det enda jag lyckats få fram är att man ska använda en steril kniv, låta den avskurna biten torka i ca en vecka för att sedan planera den i en ny kruka med jord blandat med sand och vermekulit/perlit och inte vattna den på en vecka, stämmer detta?

Jag har även en lika gammal kaktus som var en rund boll då den var "nyfödd" men den har också på senare år vuxit nå hemskt, så nu är den mer avlång i formen men fortfarande runt och inte skårad som den andra är. Den har fått massor med "skott" (kallar dom för småbebisar) som växer ut från den nedersta delen av stammen, går det att skära av dessa och göra som med den andra kaktusen, eller måste dessa växa fast på en redan planterad kaktus? Jag ljuger inte om jag säger att det är minst 30st småbebisar på den så skulle gärna vilja så den lite glesare samt få fler krukor i fönstret.

Väldigt tacksam för svar då det verkar vara väldigt svårt å hitta någon information om detta någonstans.

Mvh Emma

P.s. Om det finns någon som är bra på att artbestämma kaktusar här så får ni gärna säga till så kan jag fixa bilder på mina två, skulle gärna vilja veta vad det är för några. Det var ju inget man direkt tänkte på då man var yngre och fick dem, eller för den delen kommer ihåg om man nu skulle ha fått veta det=P
Bassam

Hej

Det är lätt att öka kaktus frå sticklingar genom att ta sticklingar ock planterar dem i lätt jord som inhåller gröv sand , men för bebisar kan du lämna de med mamma till de ska bli stora sen ta dem med lite rötter och plantera dem i lätt jord.

H:Bassam
Orkidétjuven
Det du har läst stämmer ganska bra. Utifrån egen erfarenhet iaf så har det fungerat de ggr jag har gjort det. Jag har använde dock bara använt såjord blandat med lite etxra sand.
aegd
Svar till Orkidétjuven: Då jag har planterat om dessa två kaktusar så har jag bara använt mig av vanlig blomjord + sandlådesand.. med det skulle visst vara rätt viktigt med steriliseringen läste jag/eller om det va nån film jag såg. Hur pass viktigt är det egentligen är sticklingarna mer känslig än de "fullvuxna" växterna? Måste man sterilisera sanden i ugnen först eller funkar de å köra på som jag gjort innan, bara blanda ca 65%jord å 35% sand direkt från lådan då man inte hittat massa skit i sanden vill säga=P
aegd
Svar till Bassam: "Moderplantan" är ju mer än 10år nu och ca 15-20cm hög, hon har haft dessa bebisar i ca 2år nu snart skulle jag tro, de nedersta av dessa sitter nästan i jorden och är ca 3-4cm höga, kan man då kapa av dem å göra som jag skrev i tidigare inlägg eller är dom fortfarande förstor?
Tycker moderplantan ser ut ta så mycket stryk av att ha alla dessa 30(!) bebisar som suger näring av henne, så jag skulle helst om det är möjligt villa ta bort de största ca 5st bebisar av henne å plantera dessa i kanske 2 varsinna krukor, dom sitter ju nästan redan i jorden så, precis vid jordytan sitter dom fast å dom är ju stora, så jag tycker ju att dom borde klara sig, men å andra sidan så kan jag ju inte mycket av detta, jag är bara väldigt intresserad av allt som har med växter å framförallt kaktusar å göra. innocent.gif
daddel
hur man ska göra med "bebisarna" har väl mycket med att göra vad det är för kaktus .

vissa "bebisar" får luftrötter när de sitter på moderplantan. Då är det bar att bryta av och plantera.

En del bebisar får inte rötter för än de ramlat/plockats av och fått torka några dagar.

andra kan man skära av och låta torka innan man planterar dem.

lite bilder hade underlättat smile.gif
aegd
Här kommer lite bilder, dom kanske är lite suddig då jag fick ta dem med min mobil men förhoppningsvis syns det väl tillräckligt.

Börjar med den som var som en boll då jag fick den. Denna har bara taggar inge "ludd". Den har både stor gula taggar och mindre vita längst in, och de gånger jag stuckit mig på denna så känns det som att den har hullingar också.
http://img821.imageshack.us/img821/8454/p1506101900.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/8521/p150610190001.jpg

Den andra stora långa, har både några små taggar och massa "ludd", framförallt ludd på den övre halvan av den. Det är denna jag hade tänkt å kapa om det går.
http://img228.imageshack.us/img228/7310/p1506101902.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/3824/p150610190201.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/6914/p150610190202.jpg

Skulle gärna vilja veta vad det är för arter om det är någon som vet=)
aegd
Nu provade jag iallafall, tog en steril kniv å kapade av en av den långa kaktusen på det tunnaste stället, och gjorde likadant med en av bebisarna på den andra, tog en som var halvstor och nästan växte i jorden. Nu får dom ligga i ett reklamblad i en vecka ungefär tills dom torkat till sig sen blir det plantering i kaktusjord utblandat med sand eller perlit/vermekulit.
Går det bra för dessa nu så ska jag kapa av fler på den långa eftersom den är alldeles för någon gör att fortsätta växa i mitt fönster nu.
Hoppas det blev rätt nu, annars så tog jag ju dom små, som inte syns så mycket så gör väl inte så hemskt mycket om dom skulle dö.
teo
Pelarkaktusen tror jag är Pilosocereus glaucescens
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon