Hej jag har någon form av pelarkaktus(den är lång och smal). Den måste vara mer än 10år gammal nu å de senaste åren har har den verkligen börjat växa, var bara runt 5cm då jag fick den å nu är den nästan 70cm hög och börjar bli väldigt ranglig.
Jag vet att man ska kunna kapa av dem för å sedan sätta om delen man har kapat av. Har försökt söka fakta om detta på internet och i de få böcker som fanns att låna på bibblan, men hittar nästintill ingen info om detta.
Det enda jag lyckats få fram är att man ska använda en steril kniv, låta den avskurna biten torka i ca en vecka för att sedan planera den i en ny kruka med jord blandat med sand och vermekulit/perlit och inte vattna den på en vecka, stämmer detta?
Jag har även en lika gammal kaktus som var en rund boll då den var "nyfödd" men den har också på senare år vuxit nå hemskt, så nu är den mer avlång i formen men fortfarande runt och inte skårad som den andra är. Den har fått massor med "skott" (kallar dom för småbebisar) som växer ut från den nedersta delen av stammen, går det att skära av dessa och göra som med den andra kaktusen, eller måste dessa växa fast på en redan planterad kaktus? Jag ljuger inte om jag säger att det är minst 30st småbebisar på den så skulle gärna vilja så den lite glesare samt få fler krukor i fönstret.
Väldigt tacksam för svar då det verkar vara väldigt svårt å hitta någon information om detta någonstans.
Mvh Emma
P.s. Om det finns någon som är bra på att artbestämma kaktusar här så får ni gärna säga till så kan jag fixa bilder på mina två, skulle gärna vilja veta vad det är för några. Det var ju inget man direkt tänkte på då man var yngre och fick dem, eller för den delen kommer ihåg om man nu skulle ha fått veta det=P