Full version: Mayday mayday?
Molngrabb
Ja, jag har gjort en liten miss. Stod och planterade i godan ro i pallkragarna och hade auberginen kvar att så. Då såg jag på fröpåsen att dessa frö skulle förodlas på våren och sedan planteras ut till sommaren! duh.gif
Är det kört eller kan jag inte peta ner frön direkt i pallkragen? Tacksam för hjälpsamma svar!
marya
Prova - du har väl inget att förlora på att peta ner fröna!? Det enda som kan hända är väl att de inte hinner mogna...

fröer.nu har annars rätt tydliga instruktioner till sina fröer. Se där om du kan hitta någon info.
rosita
Aubergine har lång utvecklingstid. Jag sådde mina i februari och de är fortfarande bara 30 cm höga. Sen tar det säkert minst 2 månader från blomma till frukt. Du kan ju spara fröna till nästa år.
Molngrabb
CITAT (rosita @ 15-06-2010, 07:07) *
Aubergine har lång utvecklingstid. Jag sådde mina i februari och de är fortfarande bara 30 cm höga. Sen tar det säkert minst 2 månader från blomma till frukt. Du kan ju spara fröna till nästa år.

Sådde du direkt på växtplatsen då?
Problemet är att fröna "går ut" i september så jag vet inte om de går att spara till nästa år. Jag får lägga krut på att dra fram några plantor i så mycket värme som jag kan fuska mig till i vårt skånsk-arktiska sommarväder och därefter hoppas på att sommaren blir lång. Med en rejäl näve tur så kanske, kanske.

Vid utplantering, hur brett bör jag ha mellan plantorna?

En annan sak som slog mig är att jag faktiskt har drivhusvärme i uterummet. Kan jag inte så i en stor kruka istället och släppa idéen om att ha auberginen i pallkrage??? Är inte det en bättre idé så säg? biggrin.gif
skogstroll
ja de är rätt tidiga, jag sådde i februari och nu står de i växthuset sådär 2 dm höga. Om fröna ändå går ut i höst så kör en rövare smile.gif Vad jag förstår vill de ha varmt o gött
Anja Danmark
hvis jeg var dig, ville jeg nok købe et par færdige planter i år og bruge frøene til næste år. Jeg tror ikke, at du når at få noget som helst ud af det, hvis du sår nu...
BeaW
Strunta i att så i år, du kanske hinner se en blomma i höst - och dom går faktiskt inte av för hackor - men fröna håller sig.
Dom har samma hållbarhet som tomatfröer. Jag har en påse som är minst 10 år gammal och i år så sådde jag det sista ur den. I år grodde ca 25 % så naturligtvis tappar den i grobarhet, men du kan spara den till nästa år.

Lite beror det på sort oxå, mina heter Morden Midget och kommer från Canada och den är tidig. Brukar så den i mars/april och hinner få en omgång med frukt. (och jag bor i zon 5) skulle säkert få fler om jag sådde tidigare.
lotte.schioler
Förvara fröna i en försluten plastburk i kylen. De flesta fröer håller i många fler år än vad det står på påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon