Full version: Fundering av vattning
Orkidétjuven
Man har ju hört att vattna med "nässelvatten" ska vara bra. jag antar att "spenatvatten" skulle fungera minst lika bra då. har gjort det i ett par månader nu och mina plantor verkar grönare en ngnsin.

Jag har också vattnat med överblivet te. Jag har en tendens att alltid göra för mycket te så jag glömmer det i kannan och sen har jag slösat dyrt te. Nu har jag i ett par månader experimenterat och vattnat med te istället.

I samband med detta, strax innan fick en dracena spinn. Sedan jag började vattna med te har de mer eller mindre försvunnit helt. Te innehåller en viss del sodium monofluoroacetat, vilket är naturligt förekommande. Samma ämne används faktiskt i råttgift, men är bara dödligt för människor om vi skulle dricka typ 60 000 liter te. Vilket hade lett till andra dödsorsaker iaf tongue.gif .
Men jag funderar vidare.
Hur vanligt förekommande är spinn på tebuskar som har högre halter av sodium monofluoroacetat? Samma ämne finns i flera buskar i både australien, afrika och syd amerika som ska hindra växtätare från att tugga i sig växten. Kan tevattnet ha fått spinnen att ge vika?

Who knows???

Kryddan03
Vet du något om hur det är med kaffe? Jag brygger alltid lite för mycket som sedan bara kastas. Tror du att man kan vattna med det?
Själv strör jag vanligt bryggkaffe (alltså det malda pulvret) direkt på jorden i min lilla salladslåda för att hålla sniglarna borta. Det funkar faktiskt! Och doftar underbart när man vattnar! smile.gif
Orkidétjuven
Kaffe borde väl inte vara dumt egentligen? Kanske ska exprimentera lite där med:P
Kryddan03
Man får pigga växter om inte annat. flirting.gif
Alexander-VG-zon3
det har jag inte tänkt på sambandet med te och spinn, men det kanske funkar.

själv häller jag allt till växterna som blir över (förutom sprit och mjölk) men juice och te och annat hälls i. växterna verkar inte må sämre av det.
Orkidétjuven
Hur är dte med läsk? MInns att min far allid sa att växterna tycker om sockerdricka.
marya
Brukar man inte lägga kaffesump på växter? Eller är det något jag har drömt kanske...?

Jag hällde något som var lite socker i, till en växt en gång. Då växte det mögel i krukan och växten dog. Utifrån den erfarenheten skulle jag undvika att hälla läsk till växterna, och lightläsk med en massa sötningsmedel och andra kemikalier borde ta död på vilken stackars växt som helst.
Fast min sötvattnade växt är kanske inte så tillförlitlig som undersökning, eftersom det bara var en enda blomma. Den hade kanske dött ändå...
Peztis
Kaffesump borde vara helt ok.

Men brukar man inte säga att socker inte är bra för växter? Därför borde det inte vara bra med varken sockerdrica eller juice...
mojan
CITAT (flaxss @ 15-06-2010, 09:12) *
själv häller jag allt till växterna som blir över (förutom sprit och mjölk) men juice och te och annat hälls i. växterna verkar inte må sämre av det.

Men en liten snaps på midsommarafton kan de väl få? devil.gif giggle.gif
aldo
Å en magnesyl dagen efter .
Det ska ju vara bra för pelargoner enl Lasse Anrell flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon