Full version: Änglamarks urnjord
Christa
De senaste två åren tycker jag det verkar som om det är för mycket kväve i Änglamarks urnjord. Lite konfunderad är jag dock. Växterna blir jättestora men bladen blir ganska bleka. Kan ju vara för mycket kväve och för lite fosfor kanske men jag vet inte.

Har någon annan erfarenhet av detta?
Oros
Skulle kunna vara brist på magnesium.
Blir inte bladen gula om det är BRIST på kväve?
Bassam
Hej

Iallafall kan du bjuda dem naturlig gödsel som (Häst gödsel) som innehåller nästan alla näring och nyttiga djur som är viktiga för växter.

Obs
Ibland blir blad bleka när de står i oväldränerad jord.

H:Bassam
Christa
CITAT (Bassam @ 23-06-2010, 21:46) *
Hej

Iallafall kan du bjuda dem naturlig gödsel som (Häst gödsel) som innehåller nästan alla näring och nyttiga djur som är viktiga för växter.

Obs
Ibland blir blad bleka när de står i oväldränerad jord.

H:Bassam

Den är gödslad med hönsgödsel när man köper den. Jag har pratat med jordtillverkaren och han berättade att det varit stor brist på torv i år och att torven därför har varit mer finfördelad än den brukar. Han trodde mer på för dålig dränering än på för mycket kväve. Han har bett om prover så jag skall skicka in det och få ett vetenskapligt svar.

Jag har haft plantor i små krukor i den jorden i 6 veckor och de har växt så det knakar utan någon tillsats av näring. Det är först när de fått större krukor som det blir konstigt. De som är torra hänger inte men de nyvattnade hänger.
Bassam
Hej

Jag tycker också att jorden har dåligt väldränerad på den här skull (De som är torra hänger inte men de nyvattnade hänger.)

obs
när du vattnar, vatten ta ut syre från jorden på grund att din jord dåligt väldränerad, men när vatten blir mindre kommer växt bli bra på grund att syre blir bättre.
Du kan förbättra jord genom att blanda jord med grov sand.

. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon