Full version: Katthalsband
Lilla Selma
Hej! Vi har fått problem med främmande katter hemma (det har aldrig varit några problem tidigare och vi har bott på samma ställe med katter i 15 år). Sedan vi fick ny granne (vi bor på landet och närmsta granne är 500 meter bort bakom en skogsdunge) som har katt, har alla möjliga katter börjat stryka omkring våra knutar - skrikandes och kommandes in genom dörrar som står öppna och genom kryphålet upp på rännet (det spikar vi igen idag). Våra egna kastrerade hannar som är 10 år gamla är klart störda av detta - den ena jobbar som en idiot för att jaga bort dem och den andre springer och gömmer sig. Nu närmar sig semestertiden och vi är rädda för att de främmande katterna ska börja gå in genom vår kattlucka. Därför funderar vi på att skaffa en sådan där kattdörr som kräver att katterna ska ha halsband med magnet eller liknande. Då undrar jag bara: Kan man vänja 10-åriga katter vid att ha halsband???

Villrådiga undringar från Selma
ingrids
Katter är himla olika - kan du börja med att skaffa vanliga halsband först och se hur de tar nymodigheten?
skogstroll
jag har haft kattlucka (med en hel del manliga intresserade för min kisse utanför). De har däremot aldrig vågat sig in genom luckan vad jag vet.
Värsta problemet tycker jag är råttor och möss som springer runt i huset mitt i natten som man måste jaga rätt på d010.gif nu får kisse vara ute på natten på sommarhalvåret och luckan är igenskruvad. På vintern kommer hon nattetid upp och gnölar i sovrummet och vill gå ut (eller bara ha sällis...) Är du orolig för att andra katter ska komma in så skulle jag nog köra på ett sånt där halsband. För egen del vore jag glad för ett rått-filter smile.gif
Mollis
Jag håller med Ingrids, börja med ett vanligt halsband och se hur det funkar. Jag har kattlucka åt mina tre katter (ingen magnet) och man tycker att främlingar inte ska våga sig in bland tre "tuffingar" men se det gör en modig rackare ändå, mina blir mest rädda när han kommer så det blir jag som får mota ut honom.

/Mollis
Lilla Selma
Ja, jag tänkte just köpa ett par enkla halsband och prova med först, så får vi se. Får leva på hoppet att ingen inkräktare tar sig in innan vi tänkt och provat färdigt... Vi har ju alltid torrfoder stående framme i köket, men det är ju inte tänkt som något slags "gatukök" till andras katter :-(

Tack från Selma
malcolm
Vi (jag och sonen) köpte en sådan däringa kattlucka med elektronisk (grizzlybutiken.se) upplåsning, dvs. katten har som en liten "kula" i halsbandet som gör att luckan låses upp när hon kommer i närheten av den och det fungerar alldeles utmärkt men man får se till att byta batterier regelbundet både i själva luck- och sändardelen (kulan). Vår katt blev uetlåst i ett par dagar för att hennes batterier var slut. giggle.gif

På själva luckenheten finns ett vred där man kan välja om luckan skall öppnas via elektroniken, alltid vara tillgänglig för passage inåt eller vara helt stängd för både ut och ingång. Katter är smarta djur så jag tror nog din katt kan lära sig nymodigheterna ganska snabbt, för vår kisse tog det inte ens en dag fast hon var å andra sidan bara ett år då men hade varit innekatt hela sitt liv tills det att vi tog över henne.

[attachment=51064:Saga_Paga.JPG]
Vår katt Saga (ett år här) och en mus som smitit in genom en öppen dörr, hon visste inte vad hon skulle göra med den eftersom hon varit innekatt så hon bar bara ut den och släppte den lös på gräsmattan.

Vi hade problem med råttor och möss i trädgården så länge vi hade en kaninhage på tomten, köpte en burfälla på Granngården som inte dödade eller skadade djuren utan bara fångade dem. sedan kunde man åka till skogs och släppa ut dem igen och jag måste säga att fällan var mycket effektiv
skogstroll
CITAT (malcolm @ 15-06-2010, 13:06) *
Vi hade problem med råttor och möss i trädgården så länge vi hade en kaninhage på tomten, köpte en burfälla på Granngården som inte dödade eller skadade djuren utan bara fångade dem. sedan kunde man åka till skogs och släppa ut dem igen och jag måste säga att fällan var mycket effektiv

Men om man bor till skogs då? confused.gif här finns så mycket möss... nä jag tror jag får uppfinna en anti-rått-kattlucka... då blir jag rik tror jag giggle.gif
malcolm
Rättorna och mössen måste förses med halsband med sändare för att ta sig in genom kattluckan och det lär bli rätt dyrt att utrusta alla. biggrin.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 15-06-2010, 13:10) *
Men om man bor till skogs då? confused.gif här finns så mycket möss... nä jag tror jag får uppfinna en anti-rått-kattlucka... då blir jag rik tror jag giggle.gif

Jaa, då lär du bli rik biggrin.gif
Lilla Selma
Hej igen! Satte på godingarna varsitt halsband när jag kom från jobbet och det gick alldeles utmärkt! Lite ruskande på huvudena bara, sedan verkade de så vana vid banden att det verkade som om de aldrig varit utan. Så nu ska vi fortsätta fundera...

Hälsar Selma
mojan
CITAT (malcolm @ 15-06-2010, 13:18) *
Rättorna och mössen måste förses med halsband med sändare för att ta sig in genom kattluckan och det lär bli rätt dyrt att utrusta alla. biggrin.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon