Full version: Katthalsband
Lilla Selma
Hej! Vi har fått problem med främmande katter hemma (det har aldrig varit några problem tidigare och vi har bott på samma ställe med katter i 15 år). Sedan vi fick ny granne (vi bor på landet och närmsta granne är 500 meter bort bakom en skogsdunge) som har katt, har alla möjliga katter börjat stryka omkring våra knutar - skrikandes och kommandes in genom dörrar som står öppna och genom kryphålet upp på rännet (det spikar vi igen idag). Våra egna kastrerade hannar som är 10 år gamla är klart störda av detta - den ena jobbar som en idiot för att jaga bort dem och den andre springer och gömmer sig. Nu närmar sig semestertiden och vi är rädda för att de främmande katterna ska börja gå in genom vår kattlucka. Därför funderar vi på att skaffa en sådan där kattdörr som kräver att katterna ska ha halsband med magnet eller liknande. Då undrar jag bara: Kan man vänja 10-åriga katter vid att ha halsband???

Villrådiga undringar från Selma
ingrids
Katter är himla olika - kan du börja med att skaffa vanliga halsband först och se hur de tar nymodigheten?
skogstroll
jag har haft kattlucka (med en hel del manliga intresserade för min kisse utanför). De har däremot aldrig vågat sig in genom luckan vad jag vet.
Värsta problemet tycker jag är råttor och möss som springer runt i huset mitt i natten som man måste jaga rätt på d010.gif nu får kisse vara ute på natten på sommarhalvåret och luckan är igenskruvad. På vintern kommer hon nattetid upp och gnölar i sovrummet och vill gå ut (eller bara ha sällis...) Är du orolig för att andra katter ska komma in så skulle jag nog köra på ett sånt där halsband. För egen del vore jag glad för ett rått-filter smile.gif
Mollis