Wasagaming slog ut i veckan, rosen frös inget i vinter. En Kanada rugosa som ska klara zon 6 enligt LÅG.
Doftar starkt och gott och nu på sjätte året börjar det bli en buskros, rosen blommar om

Kanadaros från 1939, lilarosa färg.
Åh, vad fin! Jag planterade mina barrotade (ockulerade) för några veckor sedan och de har börjat skjuta små skott. Jag hoppas verkligen på att det blir en blomma eller två redan i år!
Ezereht
15-06-2010, 14:10
Den är så himla fin
Passar bra för er med lite kallare zoner, doft och blommar om, ja du kanske har den Ezereht ?
Ezereht
15-06-2010, 19:47
Nej, den är rätt taggig tror jag, så jag vet inte riktigt vart. Sen är det ingen plantskola här som har den, så jag måste beställa i så fall och det drar jag mig alltid för.
Jag hade jättesvårt att få tag i den, till slut hittade jag Florinska Rosenträdgården som kunde ta hem tre exemplar åt mig. Ägaren frågade min mor (som hämtade plantorna) hur jag hade fått nys om just den sorten - han hade aldrig någonsin fått en förfrågan på Wasagaming tidigare! När de har växt till sig lite och visar sin skönhet ska jag skicka ett kort till honom
kerstin z5-6
15-06-2010, 21:12
min var 2 m hög
nu är den en putte på 1 max ..
tvilling77
16-06-2010, 07:42
Växer den sakta? Den är superfin!
Min ligger i startgroparna och har riktigt många knoppar. Får se om den kan tänka sig att bli lite högre i år. Även här har första rosen slagit ut, Louis XIV. Nästan svart ser den ut och doftar gott. Jag planterade den i höstas. Tyvärr är jag så trött att jag inte orkar ta kort och lägga in här.
CITAT (tvilling77 @ 16-06-2010, 08:42)

Växer den sakta? Den är superfin!

Om den är rotäkta växer den sakta, bor man lite kallare är rotäkta säkert bättre. Enligt LÅG kan rotäkta bilda buskage med åren men jag inbillar mig att min rotäkta kommer att hållas på plats av grannens tre jättebjörkar strax bakom ( Köpte min på Trädgårdsmässan i Sthlm )
Rosenposten säljer den men slut just nu såg jag. Okulerade är kanske bättre att välja i zon 1 - 4 och jag antar att man får det av Rosenposten.
Det finns en bild i Roslistan där man kan se den i sitt jätteformat och i Rosor för nordiska trädgårdar/LÅG och blir den så stor här är den över hos grannen då.
tvilling77
16-06-2010, 09:00
ja det där med rotäkta verkar ju stämma..min rotäkta Prairie Joy visar inga tecken på att knoppa..inte ens ett futtigt blad har kommit ännu...hoppas den lever....
Therese Bugnet är full av knoppar iaf så där lär det snart blomma!! :-)
Jag är för gammal för att börja med rotäkta rosor jag hinner aldrig få njuta av dom, men jag har en del runt om i trädgården.

Wasagaming
Jag läste i Roslistan att rosen har ett typiskt " kålliknande bladhölje " runt knoppen så jag var tvungen gå ut och inspektera det, runda blad runt om, kanske för att skydda mot tidig kyla ?
tvilling77
16-06-2010, 12:06
Den är super läcker!! Måste nog ha en sån!
Ezereht
16-06-2010, 14:56
Låt mig veta om du hittar någon på nån plantskola i närheten av "oss" tvilling ^^
tvilling77
16-06-2010, 14:58
CITAT (Ezereht @ 16-06-2010, 15:56)

Låt mig veta om du hittar någon på nån plantskola i närheten av "oss" tvilling ^^
Det ska jag!! Jag ska fråga på min plantskola om dom får in den eller kan ta hem den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.