Selman_73
Jooo, jag är sent ute med mina pallkragar men det blir ett första försök i år ändå.
Lite rädisor, dill och annat smått. Inga stora projekt alltså.

Nu till min nybörjarfråga.
Jag har köpt marktäckväv, en sådan där tjock som ogräset inte tar sig igenom.
Jag hade som plan att lägga ut den på gräsmattan, ställa pallkragarna ovanpå och täcka över väven med täckbark/dekorationsbark.

Men så mumlade sambon något om att han trodde att gräset under skulle ruttna och stinka attan i hela trädgården. Vi har ingen plan på att ta bort pallkragarna till hösten utan det är bara oron över stinkande, ruttet gräs.

Vad säger ni? Måste jag gräva bort gräsmattan på den yta där jag vill ha min marktäckduk eller kan jag köra direkt ovanpå?

Ytterligare en fråga är om jag kan klä insidan av kragarna (begagnade och troligtvis impregnerade med ngt läskigt) med vanlig svart sopsäck eller om jag måste välja byggplast?
Utsidan av kragarna har jag målat med Falu rödfärg.

Alla tankar tas tacksamt emot. smile.gif

/Lena
Fru JD
Hej, jag har inte grävt bort gräsmattan där min pallkrage står. Kan inte tänka mig att det börjar lukta illa, däremot så kommer ju gräset att brytas ned. Jag placerade min där jag planerar för en framtida rabatt, så att jag bara kan flytta på kragarna nästa år och börja plantera.
Chamomille
Hej och välkommen hit smile.gif

Angående markväv så kan jag säga att vi köpte sådan på en byggmarknad förra året och lade i en liten inhägnad vi har och sedan täckte med täckbark. Efter en månad kom fullt med spjut av gräs upp så det är lika mycket ogräs igen sad.gif
Det finns en plastmarkduk som fungerar bättre. Den är svart med gröna ränder och inget har tagit sig igenom den på handelsträdgården iaf. Jag minns inte vilket märke, kanske Willab?
Själva har vi lagt kross i hela potatislandet och ställt pallkragar över smile.gif och det gjorde vi utan att gräva bort nåt ogräs.
Sen är jag säker på att du kan lägga tidningapapper i tjocka lager underst (har läst det tidigare men har ingen egen erfarenhet) så slipper du rotogräset smile.gif
Vi har målat våra pallkragar med tjära och lite annat.. Balsamterpentin och linolja påde på usidan och insidan. Sen lade vi markduk på insidan längst ner (för att jorden inte ska rinna rakt ut) och på sidorna har vi platonplattor som vi hade över från en dränering. Om den är giftig... Hoppas jag inte, men hellre det än tjära, terpentin och olja tänkte vi.
MVH Camilla
vips
Jag har inte heller tagit bort gräset under mina odlingsbänkar, men inte luktar det. Det ruttnar/bryts ned, men det är för lite för att det skall börja lukta, stora mängder gräsklipp i en komposttunna är något helt annat.

Vanlig sopsäck på insidan av pallkragen borde gå fint. Kan vara bra om den är lite kraftigare dock, så den håller för närkontakt med spaden när man gräver...

/magnus

Peztis
Tror inte heller att det kommer lukta, det kommer att ruttna och sedan förmultnas under plasten.

Du kan klä insidan med svart sopsäck men den är inte vidare kraftig så den kommer nog att gå sönder fort.
Du kan klä insidan med presenning också, det funkar bra och kanske blir lättare att komma över i lagom bit än byggplast.
Selman_73
Tack alla för era svar!
Då gör jag som jag hade tänkt och struntar i att gubben är rädd för ruttnande gräs. devil.gif whistling.gif
mamamaggan
Här är en till som inte har tagit bort gräset under pallkragarna. Vi la ett lager med tidningar på gräsmattan , även mellan kragarna men där lade vi också på markduk ( tjovkare varianten ) och så täckbark uppepå det.
kerstin z5-6
Våta tidningar Ja funkar bra:) och nej nej det kommer INTE att lukta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon