angylp
Jag har en lätt slutande slänt som gränsar mot grannen. Dock är den ganska nära en stor tall och vetter mot norr. Får morgon sol och på sommaren när solen står som högst får den även sol.

Just nu är den fylld med mest ogräs och jag undrar vad det finns för trevliga perenner / ettårgia som kan växa där ? Jag har försökt med solrosor förra året och la på ett lager (kan det vara 5cm) matjord men de trivdes inte och bara blev veka.

Tacksam för förslag eller berätta gärna om ni har några erfarenheter om detta!
Ingrid på Västkusten
Svårt mycket svårt tyvärr för tallen tar allt.
Vi har också en tall emot grannen som har sett anskrämlig ut ett bra tag. Dock de senaste åren har dne skjutit nya skottoch ser oförskämt pigg ut. Orsak?
Grannfrun har anlagt rabatter och odlignsland intill och där saknas det vatten ofta ofta och ibland vill det sig allt. Tallen dne jäser.

Du kan anlägga upphöjda odlingslådor med geotextil i botten för att hindra rotintrång.
Just direkt utan att göra någe är hemskt svårt att få nått att trivas tyvärr. Plister skulle jag tro, mfl tåliga marktäckare. Prova att addera lite mer ajord och görna med näring i. Ettåringar är ju otroigt näringskrävande (flesta av dem).
Kanske nån slingerväxt till tallen och så en bänk intill?

Hälsar Ingrid
Hannele
Det går bra med mossflox i olika färger.
Andra skugg- och torktåliga växter funkar också.
Finns det växter för sandjord, finns det växter som trivs under en tall:

http://www.odla.nu/arkiv/rabatt.shtml
angylp
CITAT (Hannele @ 14-01-2004, 15:21)
Det går bra med mossflox i olika färger.
Andra skugg- och torktåliga växter funkar också.
Finns det växter för sandjord, finns det växter som trivs under en tall:

http://www.odla.nu/arkiv/rabatt.shtml

Tack ! Jag ska läsa igenom artikeln samt "forska" vidare om förslagen jag har fått ifrån er. Återkommer med nytt inlägg när jag sätter igång planteringsprojektet smile.gif Tack än en gång!
Sylvia
Du kan ju i och för sig läsa den här också:
Under det stora trädet
Micke
Prova med smultron!

Micke
angylp
CITAT (Micke @ 15-01-2004, 20:45)
Prova med smultron!

Micke

Det låter inte så dumt... Funkar det bra om man sår från frö eller överlever de bättre om man köper färdiga plantor ?

Hur som helst tänker jag kanske prova med några irisar (Iris - pallida 'Albo Variegata') och på sikt även balkansippa på det område där det är soligt fast torrt. Kanske kan jag plantera några smultron på kanterna...
Micke
Har aldrig prövat med frön, brukar ta revor från smultronplantor i naturen och plantera där jag vill ha dem (precis som med jordgubbar). De har förstås en tendens att bli marktäckare och därför behövs inte särskilt många - planterade för tre år sedan sju små revor i juni och i augusti täckte de två kvadratmeter. Men å andra sidan tål de en ganska omild behandling, det är bara att riva bort alltihop om de blir för omfångsrika - det blir ändå alltid tillräckligt med plantor/revor kvar som kommer igen efter ett par veckor.

Ytterligare en fördel med en ordentlig smultronbädd är att den erbjuder ett utmärkt övervintringsställe för nyckelpigor (hittar alltid massor av dem på våren i min smultronbädd).

Micke
yla
CITAT (Micke @ 15-01-2004, 20:45)
Prova med smultron!

Micke

under tallen alltså
tror du verkligen det
de måste jjag testa under min jätte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon