|
Chamomille
15-06-2010, 12:53
Jaa, frågan är ställd. Vad händer om man inte tjuvar dom? Blir det inga tomater om det kommer rotskott och sidogrenar?
FlitigaLisa
15-06-2010, 13:09
Sidoskotten tar kraft från plantan, och genom att man tar bort tjuvarna så sätter den frukt tidigare, ger större frukt och mognar snabbare. Tänk på att alla sorter inte ska tjuvas, t ex busktomater.
Malin_MeL
15-06-2010, 13:23
CITAT (FlitigaLisa @ 15-06-2010, 14:09)  Tänk på att alla sorter inte ska tjuvas, t ex busktomater. ja det har jag oxå tänkt på... om man inte tjyvar en högvxande tomat, blir den en busktomat då? och om man tjyvar en busktomat, växer den som en högväxande sort? eller är skillnaden mellan busk och högväxande större än så? jag fick nämligen 6 st Ildiplator som enligt hon som gav mig en ska vara en busktomat som hon odlat förra året. när jag googlar den så står det att den ska tjyvas, men nu har jag planterat dem som att de var busktomater och jag har inte tjyvat dem.
Chamomille
15-06-2010, 13:41
Att alla sorter inte ska tjuvas är så klart. Men jag råkade tjuva en topp på en tomatplanta av misstag och lät den vara sen, och det är den plantan av 4 som nu har småtomater
malcolm
15-06-2010, 15:09
Tjyvar man inte tomatplantorna (de som skall tjyvas) får man en himla massa grön växtlighet men dåligt med frukt eftersom plantorna inte hinner bilda några tomater. När man toppar tomatplantan slutar den växa på höjden och börjar ägna sig åt att utveckla tomater istället. Jag brukar toppa mina när de slår i växthustaket (drygt en meter). Köper man tomater i kruka som redan har frukt (kart) så är det de tomaterna man får men det blir inget mer, dålig affär mao. Tjuvarna kan man använda som skott och få fram nya plantor.
Jag köpte två plantor med körsbärstomater idag (Lycopersicon lycopersicum), har dock inte bestämt mig för om jag skall ha dem i växthuset eller i odlingslåda.
[attachment=51067:Bild003.jpg] Förra årets odling, gula mini "pärontomater"
Det går alldeles utmärkt att låta en högväxande tomat växa som en busktomat utan att tjyva den. Jag har gjort det flera gånger och de plantorna har gett mycket och normalstora tomater.
Om man däremot kan få en busktomat att växa som en hög lian, det vet jag inte.
malcolm: jag har vid flera tillfällen köpt tomater i kruka som redan haft kart och sedan fortsatt att ge massor med frukt.
Chamomille
15-06-2010, 22:48
Ah. Va bra. Det var så att vi inte var hemma på ett tag och då skjöt en planta iväg en extra gren från jorden. Då låter jag den vara. Eftersom de sitter i växthus så kanske jag kan strunta i att tjuva nån...  Det hinner nog att bli frukt ändå menar jag... Den som jag råkade kapa toppen på har jag inte tjuvat sen dess och det är en liten buske nu med massor av småtomater  Tegrella är det och man ser redan ränderna på tomaterna fast dom är så små
blomkronan
15-06-2010, 23:18
CITAT (Chamomille @ 15-06-2010, 23:48)  Tegrella är det och man ser redan ränderna på tomaterna fast dom är så små  Oj, redan? Mina tigerella har inte ens börjat blomma
Chamomille
15-06-2010, 23:19
CITAT (blomkronan @ 16-06-2010, 00:18)  Oj, redan? Mina tigerella har inte ens börjat blomma  Knipsa av toppen av misstag vettja  Edit: Jag sådde mina tomater jättetidigt i år. Mitten av februari.
blomkronan
15-06-2010, 23:33
Jag satte mina i början av april... Så jag får vänta lite innan jag ser någon frukt
Chamomille
15-06-2010, 23:54
Den som väntar på något gott....
Har precis ställt upp min krukor på ett bänk som jag byggde. Så nu ska dom få lite mer av morgonsolen. Jag mätte på millimetern så att man precis kan sitta två stycken där och käka frukost, och ändå kunna öppna o stänga dörren ut till balkongen.  Från vänster: körsbärstomat, äppelgurka, körsbärstomat, vaxböna, någon annan tomat, okra, habanero, chili (apache), pepparmyntha, salladsärta och till sist en liten vitlöksklyfta som jag tryckte ner i en kruka =) Syns lite dåligt bakom vattenkannan dock.
Malin_MeL
16-06-2010, 11:27
CITAT (krafth @ 16-06-2010, 11:29)  Har precis ställt upp min krukor på ett bänk som jag byggde. Så nu ska dom få lite mer av morgonsolen. Jag mätte på millimetern så att man precis kan sitta två stycken där och käka frukost, och ändå kunna öppna o stänga dörren ut till balkongen.  Härligt! compact living!
Malin_MeL
16-06-2010, 11:33
CITAT (rosita @ 15-06-2010, 22:54)  Det går alldeles utmärkt att låta en högväxande tomat växa som en busktomat utan att tjyva den. Jag har gjort det flera gånger och de plantorna har gett mycket och normalstora tomater.
Om man däremot kan få en busktomat att växa som en hög lian, det vet jag inte. vad bra, då kör jag vidare med mina icke-busktomater som buskar. Jag har oxå råkat toppa 2 av mina plantor av misstag, och båda två har delat sig i 2 grundstammar som fortsatt växa lika mycket och de sätter massor med frukt på båda
Evalina21
16-06-2010, 11:52
Någon gång missat en tjuv på högväxande tomatplanta som när jag upptäckte den var cirka 30 cm. Satte ner den direkt i fuktig jord och det blev en planta till som växte fint och fick mycket tomater så ibland så gör det inget att missa om man har plats för fler plantor.
Jag fick flera tomatplantor av svägerskan, i transporten gick två stycken av, blev kvar en 15 cm lång pinne utan blad på båda. De blev kvar i krukan och glömdes bort. Såg ett par dagar sedan att det kommer ett bladpar ungefär på mitten av pinnarna. kommer att bli spännande att se om det blir något av dem. Vad tror ni?
Chamomille
16-06-2010, 12:40
CITAT (Anma @ 16-06-2010, 13:00)  Jag fick flera tomatplantor av svägerskan, i transporten gick två stycken av, blev kvar en 15 cm lång pinne utan blad på båda. De blev kvar i krukan och glömdes bort. Såg ett par dagar sedan att det kommer ett bladpar ungefär på mitten av pinnarna. kommer att bli spännande att se om det blir något av dem. Vad tror ni? Inga problem.
malcolm
18-06-2010, 16:37
Alla vet vi att tomater är känsliga för kyla men hur mycket värme klarar de? Har inte satt ut några i mitt växthus ännu men där kan vara över 40° när solen ligger på, ändå har det inte varit någon riktigt het dag hittills i "sommar". Jag har dock möjlighet att lyfta på nockplåten för att skapa en ca. 10 cm springa högst upp och så går det att ställa upp dörren naturligtvis. Mitt växthus är minimalt, 120x120 cm golvyta bara och byggt på barnens avlagda sandlåda. Jag gillar din kreativitet krafth!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|