För en månad sedan gjorde jag ett (fruktlöst) försök att få ordning på en katastrofal hörna med mestadels kirskål med hjälp av roundup.
I kirsen växer det rabarber och jag plockade helt rent på dem innan jag sprutade så de hade alltså inget bladverk då.
Kirsen har dessvärre överlevt och jag övergår nu till handgripligheter istället men rabarbern har också överlevt och har producerat jättefina stjälkar.
Min fråga är alltså om jag törs använda den här rabarbern iom att den inte hade något bladverk som kunde ta in glyfosatet eller om jag ska göra som jag ursprungligen tänkt - slänga den.
Red Top
15-06-2010, 13:46
Mitt råd. Släng den! Om du har sprutat RU efter att ha tagt bort bladen är ju risken stor att giftet har landat på tillväxtpartierna på rabarbern.
Tack för svar.

Det är så va? Typiskt... Jaja, man får väl skylla sig själv. Har köpt en ny planta som står på en obesprutad plats, får vänta till nästa år när den har hunnit rota sig och vuxit till sig ordentligt...
KarinSKARA
16-06-2010, 13:46
Förstår inte riktigt hur du menar att du gjorde.
1, Tog du bort allt grönt och sprutade på naken jord?
2, Tog du bara bort rabarberbladen?
3, Tog du bara bort kirskålens blad?
Alternativt 2, tog bort rabarberbladen. Dumt att låta fin rabarber förfaras.
Så när jag sprutade syntes inte jorden alls, allt var täckt av kirsen. Rabarbern verkar ha klarat sig fint för den växte som sjutton efteråt och var väldigt fin när jag plockade den igår. Red Tops argument fick mig dock att slänga den, dumt att riskera något.
Frågan är dock om jag törs använda den rabarbern i framtiden eller om jag ska ge upp den för evigt (det var min utgångsplan men så tänkte jag att man kan ju alltid fråga folk som har mer erfarenhet, jag är total trädgårdsnybörjare nämligen).
Chamomille
16-06-2010, 17:06
Jaa, nästa år kan du använda den om den överlever. Hade den fått nån RU på sig hade den dött. Ett tips jag fått från en god vän i Lidköping är att hälla RU i en skål och ta en disksvamp med sig. Sen är det bara att doppa svampen i skålen och dra den över ogräset. Då är det ingen större risk att det blåser RU på det man vill ha kvar
andersen
16-06-2010, 18:28
Och ett tips från mej är låt bli giftet roundup, det finns ingen orsak fär hobbyodlare att använda något så farligt för naturen! tänk på framtida generationer,skall dom inte få uppleva synen av grod och kräldjur? sätt press på våra politiker att dom ser till att ett förbud genast kommer tillstånd, och inte bara här hemma utan i hela EU till att börja med.
Chamomille
16-06-2010, 18:46
CITAT (andersen @ 16-06-2010, 19:28)

Och ett tips från mej är låt bli giftet roundup, det finns ingen orsak fär hobbyodlare att använda något så farligt för naturen! tänk på framtida generationer,skall dom inte få uppleva synen av grod och kräldjur? sätt press på våra politiker att dom ser till att ett förbud genast kommer tillstånd, och inte bara här hemma utan i hela EU till att börja med.
Men jösses
Christa
16-06-2010, 19:09
Round up är ett rackartyg som kan förorenda grundvattnet. De har problem med det i Danmark och Skåne.
När det gäller kirskål är det nog effektivast att ta bort allt annat och täcka med svart plast. I annat fall får man gräva ihärdigt.
Chamomille
16-06-2010, 19:15
Läs på för guds skull! Man häller inte ut litervis i naturen, utan man duttar på det man vill ha bort.
Använder ni tvättmedel? Diskmedel? Avfettningsmedel?
andersen
16-06-2010, 19:55
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 20:15)

Läs på för guds skull! Man häller inte ut litervis i naturen, utan man duttar på det man vill ha bort.
Använder ni tvättmedel? Diskmedel? Avfettningsmedel?
Men det är en stor skilldnad på tvättmedel och roundup, inte för att tvättmedel är ofarligt, utan mera för att roundup är ett farligt gift, och företaget som tog fram giftet, är samma företag som avlövade djungeln i Vietnamn under kriget och där det fortfarande föds missbildade barn pga det företagets gift.
Chamomille
16-06-2010, 20:04
Finns det några barn som har blivit missbildade av Round up? Du pratar om Agent Orange och DDT vilket är en helt annan sak. Totalt förbjudet i hela världen numera.
andersen
16-06-2010, 20:09
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 21:04)

Finns det några barn som har blivit missbildade av Round up? Du pratar om Agent Orange och DDT vilket är en helt annan sak. Totalt förbjudet i hela världen numera.
Nej jag pratar om att det är samma företag bakom roundup och Agent orange =Monsanto.
DDT är inte förbjudet i hela världen, det sprutas i just nu i dalaälven bla, och används fortfarande på många platser i världen i kampen mot malaria.
Fel av mej det sprutas inte DDT i dalaälven ber om ursäkt för det.
inte har jag tillgång till ddt eller hormoslyr. men lite ru för husbehov går bra att köpa på coop. vi får se hur många missbildade barn det föds i dalarna kommande år?
oavsett vem som tillverkar smacket
Hej
Själv Jag tycker att bränna ogräs i stället for att använda gift material.
H:Bassam
Preussen
17-06-2010, 07:21
vill man diskutera växtskyddsmedel, bekämpningsmedel vara eller icke vara finns det trådar om det. om nu en intresserad odlare ställer en fråga utifrån ett problem denna har, varför inte besvara sakfrågan? om nu problemet går att lösa utan användning av kemikalier erbjud den hjälpen istället. har frågan redan ställts hänvisa till tråd där denna information finns.
Chamomille - jag är inne på det också faktiskt att nästa år bör det vara ok, Iom att kirsen har varit mer eller mindre heltäckande är det nog extremt små mängder som hamnat i tillväxtzonen - om något alls.
Preussen - tack, jag tänkte detsamma men du hann före mig.
Anja Danmark
17-06-2010, 09:18
CITAT (andersen @ 16-06-2010, 19:28)

Vil bare sige, at jeg er helt enig - i vores private haver findes der altid en alternativ metode, som ikke indebærer brug af gift.
Opgravning af rødder - dække med sort plast eller ukrudtsdug - eller hvis muligt slåning en gang om ugen gennem en hel sæson. Det vil fjerne det meste flerårige ukrudt - måske et par af metoderne i kombination med hinanden...
Hvis det skal se fint ud, er ukrudtsdug med flis- eller halmdække også en god løsning.
mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.