maimiti
15-06-2010, 13:10
Förra sommaren bytte jag till mig lite perenner. Bla fick jag en frösådd Succisella petteri. Plantan jag fick vill jag minnas var nerklippt och det fanns inga lökar med i rotklumpen när jag planterade den. Under min frånvaro hela våren har den vuxit till sig till en rejäl planta, dock finns ett gäng lökar och de har också blommat - ganska uppenbart eftersom den ena hade några torkade blommor kvar på stängeln och två hade fröställningar. Däremot är lökarna inte av samma sort. Den ena tror jag är en midsommarhyacint, den andra med fröställningarna ser ut som en kunsgsängslilja i blad men det är ju lite svårt att avgöra (hittar inte mejlet från den jag bytte med så jag kan inte fråga vad hon tror att det kan vara). Lökarna ser också olika ut, och den sistnämnda ser också ut som kungsängsliljans. Ingen som var hemma kommer dock ihåg hur den såg ut när den blommade. Hur som, jag kan ju inte annat än anta att det måste funnits frön med till andra växter i jordklumpen när jag fick den, men kan de verkligen växa till sig så fort?