Full version: Sommarprojekt
Karlstadtös
Hejsan! Tänkte be er experter om lite hjälp. (zon 4, söderläge)

Vi har en triangel av gräs mellan en stenkant och en stenbelagd uteplats som är ungefär 7x3 m stor. Pga dåligt underarbete så blev det lite för dåligt med jord där, så gräset blir konstant gult hela tiden pga för bra dränering.
Idag fick jag en ljus idé om att göra om den där ytan till något med småstenar och en upphöjd odling av nåt.

Jag har nog tänkt mig att göra en odlingsbädd som är mitt i området ungefär som ska innehålla ett litet prydnadsträd, tex hängkaragan och under det lite småväxter. Har förälskat mig i mossflox så sådana kommer det bli, samt kanske nåt gräs och nån stor allium kanske.

Men ute i gruset kan jag tänka mig små partier med någon solitär perenn.
Det jag vill ha är något som blommar fint men som inte ser så skräpigt ut efter blomning, och som kan tänka sig att stå lite torrt.

Vad tror ni? Någon som har gjort nåt liknande? Vad bör jag tänka på?

Tacksam för hjälp!
malcolm
Någon form av prydnadsgräs kanske.... Kan inget om sådant men har sett tjusiga kreationer på TV. idea.gif
Gunilla T
Såhär gjorde vi av en oländig yta vid ena husgaveln. Vi planade ut marken, satte markduk och grävde rejäla planteringsgropar som vi fyllde med matjord och planterade lite gröna växter, mestadels gräs. Täckte hela ytan med krossad diabas.

[attachment=51069:DSCN09980001_1.JPG]
kerstin z5-6
[attachment=51074:3438_p35755.jpg]

[attachment=51075:sm1uh3oo...5sdonr8y.jpg]

Gräs, penstemoner,Cimicifuga racemosa "Brunette" Porslinsanemon,Heuchera,Ostronört-Mertensia maritima med mera
Karlstadtös
Gud vad snyggt!
Tack för att ni delar med er.
kerstin z5-6
Finns såå mycket mer, återkom och ta gärna bilder under arbetet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon