Jegra
Håller på att göra om en hörna i trädgården som tills nu bestått av kirskål och en gammal trött köksträdgård. Jorden är torr och enligt grannen inte åtgärdad på många år, vi är förhållandevis nya husägare.

Till saken hör att jag har häst och i stallet finns stora mängder hästgödsel. Borde jag inte kunna jordförbättra med hjälp av det? Hur stora mängder ska jag räkna med?
Jegra
Ingen som har några tips till en nybörjare? Jag har försökt hitta bra info på nätet men inte riktigt lyckats.

Kan jag t.ex. lägga på ett lager gödsel som får packa till sig och sen så direkt på det eller behöver jag arbeta ner gödslet i jorden?

Det gör inget om det tar tid innan gräsmattan etableras och budgeten tillåter inte inköp av matjord för tillfället.
FlitigaLisa
Hej!
När vi skulle så ny gräsmatta fick vi rådet att "blanda om" jorden med en jordfräs, då får man även upp rötter till ogräs och dylikt som man inte vill ha kvar. Jag är ingen expert, men jag tror att hästgödsel blir bra MEN att du kör igenom jorden med en jordfräs så att det blandas upp med den gamla jorden.
Lycka till!
Jegra
Törs jag det då när halva ytan som ska sås är en kirskålshärva? Vill ju inte riskera att jag sprider den till den halvan som faktiskt inte består av kirs (än). Fast kanske köra med fräs och sen kratta bort de värsta rötterna?

Såhär såg alltså den här delen av tomten ut förra året:

Från växthuset och mot staketet är det i stort sett enbart kirskål. Övrig yta har i stort sett bestått av japansk lykta. Hela hörnet är i stort sett ogenomträngligt och har inte haft någon som helst funktion. Det som eventuellt växt längst in har inte synts eftersom man inte orkar ta sig igenom djungeln.

I högen har det vuxit en tunn rododenderon, rabarber, en rosenrybs, hosta, pioner, ormbunke, daggkåpa, bolltistel och buskrosor i en enda stor röra. Det mesta mer eller mindre övervuxet med kirs. Därav mitt namn på hörnet = röriga hörnan.

Men i år liknar röran mest ett kalhygge, det enda som är kvar förutom träden och magnolian är pionerna och buskrosen efter att jag gått loss med gräsklipparen. Rabarbern klarar sig nog också men resten får bli gräsmatta. Växhuset slaktades av vintern och är också kasserat.

Tror jag ska gå ut och ta lite nya bilder, inte lika grönt men något att bygga på i alla fall. Det mesta blir alltså gräsmatta för att försöka få kontroll på kirsen. Gräva eller täcka är inte aktuellt.

Hoppsan, det blev lite långt, jag tror jag behövde få babbla av mig lite om mitt trädgårdsprojekt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon