malcolm
15-06-2010, 16:02
Jag har planer på att bygga en ny altan i sommar men vet inte hur jag skall få fast en bärlina i husets grund på ett vettigt sätt. Grunden är gjord av sk. gråsuggor (50-tal) och jag tror inte att vanliga plastplugg är lämpliga för ändamålet. Har röd öländsk sandsten som underlag på min uteplats just nu men den tänkte jag låta ligga kvar under den trätrall jag funderar på att bygga. I framkant blir det i alla fall gjutna betongplintar och en del stöd på mitten. Vill/orkar inte ta bort all den öländska sandstenen eftersom det handlar om många ton och jag vill ha upp själva golvet ett par decimeter och tänkte även ordna med ett skärmtak över ytan där jag skall ha trädgårdsmöblerna. Arean på altanen skulle bli ca 30 kvm med tak över ca. 1/3, kommer att använda trallvirke av dimensionen 28x120 till golvet med 60 cc mellan reglarna men som sagt, HUR får man fast en bärlina i grunden (gråsuggorna)?
Vill minnas att jag sett en artikel om altanbygge nyligen, troligen i nån av gratistidningarna, typ villaägaren eller likn. Rejäla spikplugg kan funka, tror det finns ännu kraftigare doningar också, se till att spruta in lim i hålet först så fäster det bättre. Stenväggar kan dock vara luriga, ibland finns det liksom inget "därinne" när man borrat, ett alternativ är väl att strunta i bärlinan och ha en extra rad med stöd/plintar närmast fasaden.
Mitt eget trädäck är knappa 20 kvm och ligger bara löst ovanpå den gamla uteplatsen med lite sand, grus och plattor för att jämna av det värsta. Vikten ser till att det inte flyttar sig, men det har satt sig lite mot ena hörnet där det ligger på plattor på gräset, skulle nog kunna fixas mha en domkraft och fler plattor...
/magnus
Bengalow
15-06-2010, 20:44
Om gråsuggorna står på högkant, så skulle jag nog hälla i "slabba" (cement+sand) i några av hålen, för att sedan sätta bärlinan på, exempelvis varannan betongsten. Då går det bra att fästa med både skruv+plugg eller spikplugg, och du får en bra förankring mot hårda vindar, som kan lyfta taket.
malcolm
16-06-2010, 11:09
Gråsuggorna ligger ner med hålrummen vertikalt och sedan är det puts utanpå, eftersom denna typ av sten består mest av luft är det lite knepigt att fästa något i dem. Skall jag gjuta en plintrad närmast huset måste jag ta bort en del av den öländska sandstenen och det var ju det jag inte ville eftersom varje sten väger nå´t otroligt då de inte består av tunna skivor utan är säkert ett par dm tjocka på mitten, vet det eftersom jag lyfte på en sten för ett antal år sedan då jag höll på med ett annat projekt. Vet att det finns (fanns...?) en slags gummiexpander som skulle kunna funka men var får man tag i sådana, har inte sett dem på åratal. Skall åka till Bygg Max och till Bauhaus endera da´n och se vad de har att erbjuda och sedan kanske man kan få några goda råd där också. Långa spikplugg kan eventuellt funka, radhusföreningen där jag bor satte upp plankor som stötskydd på gaveln av den allmänna garagelängan mha. sådana för flera år sedan då vissa som parkerade där inte visste när deras bilar tog slut och dunkade in i väggen. Dessa plankor sitter fortfarande fast bra men jag tror att underlaget bestod av massivt tegel och inte gråsuggor som i mitt fall.
Ett annat "problem" är att jag inte kan fästa bärlinan direkt på grunden är att förra ägaren av huset har satt upp en slags plastmatta mot grunden för att skydda källardelen mot fukt. Då hade man knackat bort putsen ända in till stenen längst ner, satt på mattan och sedan lämnat det så vilket har retat mig ända sedan jag flyttade hit (-87) eftersom det ser bedrövligt ut.
[attachment=51107:grund.JPG]
Tänkte att jag skulle sätta upp vertikala reglar på grunden och sedan fästa själva bärlinan i dem, sedan kan man täcka eländet med panel och ha en avrinningsplåt högst upp.
Ligger stenen bra med ordentligt underarbete borde man ju kunna fuska och skippa plintarna, man skulle kunna trava några betongplattor och sen lägga ramen på dem, beror på hur högt däcket skall bli förstås...
/magnus
malcolm
16-06-2010, 18:14
Har som sagt bott i huset sedan -87 och så vitt jag har sett så har inte stenarna flyttat sig nämnvärt sedan dess, "fusk" är redan planerat.

Jag gjuter plintar i framkant och på sidorna och så klossar jag upp reglarna på mitten mot stenarna samt försöker så gott det går att fästa en bärlina mot husgrunden via de vertikala reglar som jag tidigare pratade om. Stommen för skärmtaket kommer jag att fästa dels i tegelväggen (fasaden) och dels i stolparna i framkanten, kommer att behöva en stolpe på mitten också för taket men där kanske jag blir tvungen att ta bort en sten trots allt och gjuta en plint.
Hela mitt hus är lite märkligt byggt, det står på gammal sjöbotten och det finns inte några fasta ytor någonstans. Vardagsrum och kök ligger på övervåningen och innerväggarna är belagda med någon slags skivor av halm/cement vilket gör att det är näst intill omöjligt att få fast hyllor, gardinsstänger etc. där. Man får limma fast plugg i väggarna för att få något att sitta kvar och blåleran kryper upp i rabatterna varje år oberoende av hur mycket man gräver och försöker ersätta med annan jord. Trivs dock bra i området och har inga planer på att flytta, nära till Huddinge centrum och därifrån bara en kvart med pendeltåg in till sta´n (Sthlm).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.